een krachtig kanaal
E-mailmarketing is een geweldig kanaal waarmee je als organisatie direct kan communiceren met je doelgroep. Het stelt je in staat om op een persoonlijke en directe manier contact te leggen met klanten én potentiële klanten. Het is eigenlijk dé perfecte tool om van je eenmalige klanten, loyale en terugkerende klanten te maken. En loyale en terugkerende klanten wil je! Hiermee kun je namelijk je marketing strategie, merkbekendheid en positie in de markt verbeteren.
Maar e-mailmarketing is niet zomaar even snel gedaan. Naast dat je een e-mailpartner zal moeten kiezen om mee aan de slag te gaan, moet je ook belangrijke do’s en dont’s in overweging nemen.
De do’s van e-mailmarketing
- Bouw een kwalitatieve mailinglijst op: Begin met het opbouwen van een lijst met geïnteresseerde ontvangers. Dit betekent dat mensen zich vrijwillig moeten aanmelden om je e-mails te ontvangen. Kwaliteit gaat hier boven kwantiteit.
Een ‘eenvoudige’ manier om een mailinglijst op te bouwen, is door te vragen om een opt-in bij het plaatsen van een bestelling, door middel van een checkbox (die je standaard aangevinkt mag zetten!). - Personaliseer je e-mails: Maak je e-mails persoonlijk door de naam van de ontvanger te gebruiken. Dit creëert een gevoel van betrokkenheid en toont aan dat je de ontvanger als individu waardeert. Vergeet dus niet om te vragen naar relevante informatie zoals de naam (en interesses/verjaardag etc).
- Mobile first:Â Steeds meer mensen lezen hun e-mails op mobiele apparaten. Zorg ervoor dat je e-mails geoptimaliseerd zijn voor mobiele weergave om de leeservaring te verbeteren. Test dit dus goed voordat je de mail eruit stuurt.
- Gebruik pakkende onderwerpregels:Â De onderwerpregel is het eerste wat mensen zien, je wil dat mensen jouw e-mail openen! Maak het interessant en aantrekkelijk, maar vermijd clickbait. De onderwerpregel moet de inhoud van de e-mail goed weerspiegelen.
- Voeg waarde toe:Â Bied waardevolle inhoud aan je abonnees. Of het nu gaat om exclusieve aanbiedingen, nuttige informatie of interessante verhalen, zorg ervoor dat je e-mails iets toevoegen aan het leven van de ontvanger.
- Test en meet:Â Voer A/B-tests uit om te zien welke elementen het beste werken voor jouw ontvangers. Meet belangrijke statistieken zoals open rates, click-through rates en conversies om de effectiviteit van je campagnes te verbeteren.
Nu je weet wat je het beste kan doen in je aanpak met e-mailmarketing, is het ook belangrijk om te weten wat je vooral NIET moet doen.
De don’ts van e-mailmarketing
- E-mailadressen inkopen:Â Het kopen van e-mailadressen leidt vaak tot lage betrokkenheid (lage open- en clickrates) en kan ertoe leiden dat je mail wordt gezien als spam. Bouw liever organisch een kwalitatieve lijst op.
- Te veel mails sturen:Â Te veel e-mails versturen leidt tot irritatie en unsibscribers. Het is afhankelijk van wat je stuurt en hoe relevant je mails zijn, maar 1 keer per week of 1 keer per maand moet kunnen. Vind hier een balans in.
- Vage afzenderinformatie gebruiken:Â Zorg ervoor dat de afzenderinformatie duidelijk is, zodat ontvangers direct weten van wie de e-mail afkomstig is. Dan zal je open rate hoger zijn!
- De wetgeving negeren:Â Houd je aan de wetten met betrekking tot e-mailmarketing, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Zorg ervoor dat je toestemming hebt om e-mails te sturen en bied een gemakkelijke manier om af te melden.
- Heel veel tekst en rommelige layouts: Maak je e-mails gemakkelijk leesbaar door korte alinea’s en duidelijke call-to-action knoppen te gebruiken. Vermijd te veel tekst en een rommelige lay-out die de ontvanger kan afschrikken.
- Data negeren:Â Negeer de analytische gegevens niet. Leer van de statistieken en pas je strategie aan op basis van wat wel en niet werkt. Zie je een succesvol resultaat na een A/B test? Doorvoeren en doortesten! Zie je dat bepaalde mensen je e-mail alleen maar klikken? Maak je e-mail ook aantrekkelijk voor anderen!
Door deze do’s en don’ts in in je mailstrategie op te nemen, kun je een effectieve en e-mailmarketingstrategie ontwikkelen die waarde toevoegt aan je bedrijf en je relatie met je klant versterkt.
Hulp nodig bij jouw e-mailstrategie? Neem contact op en we gaan kijken naar de mogelijkheden voor jouw organisatie.