Spring naar content
WebElephant

De impact van Artificial Intelligence op online marketing

Het begin van AI

Al jaren wordt er aan de ontwikkeling van Artificial Intelligence gewerkt. Toen OpenAI afgelopen december Chat-GPT beschikbaar maakte, werd voor het grote publiek pas duidelijk dat dit een enorme verschuiving teweeg zou gaan brengen. Persoonlijk zou ik het omschrijven als de grootste uitvinding sinds het internet zelf, en misschien wel een van de laatste authentieke menselijke creaties.

De eerste AI modellen waren beschikbaar vanaf 2020. Echter was dit niet heel veel meer dan chatbots die konden reageren zonder voorgeprogrammeerde antwoorden. Dit alles veranderde met de publieke lancering van Chat-GPT in december van 2022.

Vanaf dit moment was de aap uit de mouw, en sindsdien worden dagelijks nieuwe modellen gepubliceerd, en worden bestaande modellen verder ontwikkeld en verbeterd. Op dit moment is de meeste interesse in “Generative AI” ofwel AI die zelf nieuwe content produceert op basis van instructies. Deze content kan uit tekst bestaan, maar ook video, spraak, afbeeldingen, code, etc.

AI & Tools

2023 was de opmars van AI Tools. Met name op het genereren van SEO teksten en andere marketing content. AI software, plugins en extensies maken het eenvoudig om goede teksten te schrijven over nagenoeg alle onderwerpen.

Bij WebElephant maken we bijvoorbeeld gebruik van Midjourney voor het genereren van afbeeldingen, ondersteunend aan blogs, of ter inspiratie voor het creëren van banners of sfeerbeelden. Ook kunnen we hiermee producten van onze opdrachtgevers in specifieke omgevingen plaatsen, zonder dat alle marketeers uitmuntende Photoshop skills hoeven te hebben.

Ook wordt Chat-GPT veelvuldig gebruikt om sneller bugs te vinden in delen van code, en werken we eraan om delen van kwaliteitscontrole te automatiseren, zodat onze ontwikkelaars nieuwe functies kunnen creëren, in plaats van het controleren of repareren van eerdere werken.

Verder wordt er momenteel veel getest op het gebied van AI tools, en kijken we ernaar uit om in de komende maanden meer te delen over de mogelijkheden die we binnen WebElephant bieden op het gebied van AI ondersteunde marketing.

De gevaren van AI voor online marketing

Artificial Intelligence heeft verregaande invloed op alle aspecten van online marketing, maar misschien nog wel het meest op de mensen die in onze branche werken.

Duizenden teksten, afbeeldingen en andere soorten content worden met slechts enkele instructies gegenereerd. Analyses van gigantische datasets kunnen direct gemaakt worden. Je kunt direct vragen stellen aan Excel-bestanden of Google Analytics rapportages. Dit betekent dat marketeers zichzelf opnieuw uit moeten vinden om op termijn niet vervangen te worden door programma’s die tegen een fractie van de kosten, exponentieel meer, en kwalitatief beter werk kunnen leveren.

Jarenlang heeft Google nagenoeg een monopolie gehad op zoekopdrachten en resultaten. Dit heeft ervoor gezorgd dat veel van de kennis en kunde gebaseerd is op de algoritmes van Google, en hoe deze websites een waarde toekent om in de zoekresultaten een bepaalde positie te bemachtigen. De komst van AI heeft hierin een hoop veranderd.

Zo staat Google onder druk om eigen AI tools te lanceren. Door de opkomst van Chat-GPT heeft het miljardenbedrijf Google Bard vervroegd gepubliceerd, met hilarische reacties als gevolg. Zo denkt Bard dat het denkt dat Google het project al niet meer ondersteunt.

Nu is de invloed van dit soort foute informatie niet heel groot, maar het geeft wel inzicht in een van de grootste problemen met AI: hallucineren.

Hallucineren

Hallucineren is de term die gebruikt wordt wanneer AI een antwoord genereert, waarvan het de feiten niet kent, of deze onvolledig zijn. Nagenoeg alle modellen verzinnen feiten om een antwoord te kunnen geven. En hoewel deze soms op waarheden gebaseerd zijn, kunnen deze modellen zeer overtuigend zijn. Wanneer de gebruiker onvoldoende kennis van zaken heeft, kunnen deze hallucinaties voor waarheden worden aangenomen met alle gevolgen van dien.

Op dit moment is het controleren van AI essentieel. Hierdoor levert het, op dit moment, niet de tijdsbesparing op die in eerste instantie gedacht werd. Hallucineren is voor de ontwikkelaars van AI een van de grootste aandachtspunten.

Nabije toekomst

Het is lastig om te voorspellen wat de toekomst ons brengt. Het bijhouden van alle ontwikkelingen op het gebied van AI is te veel voor een persoon om bij te houden. WebElephant zal publicaties omtrent AI zorgvuldig controleren, en bronnen vermelden voor claims of uitspraken. Zo verwachten we snel grote veranderingen in de SERP (Search Engine Results Page, red.) van Google. Op basis van het Google Live event van mei 2023 behoren de volgende zaken tot de mogelijkheden:

  • Rich Snippets gaan verdwijnen ten behoeve van Google Search Experience (GSE).
  • Er zal ruimte gemaakt gaan worden voor Chat-based Search.
  • AI wordt het fundament voor Google Ads, van features als Smart Shopping, tot volledig AI beheerde Performance Max campagnes.
  • Automatically Created Assets (ACA) krijgen een boost. Waardoor Google zelf beelden zal gaan genereren om advertenties te ondersteunen op basis van de website of landingspagina.
  • Cookies van derde partijen gaan verdwijnen, en AI zal een rol gaan spelen om mensen te bereiken met relevante advertenties

Mee gaan met verandering

De komende jaren zal heel de branche op zijn kop gezet blijven worden. Zowel op het gebied van online marketing als het ontwikkelen van webshops. De ontwikkeling van AI groeit exponentieel naarmate modellen beter worden, en zichzelf kunnen gaan optimaliseren. Het is essentieel om in deze verandering mee te gaan om te voorkomen dat jouw succes niet afhankelijk is van een paard en wagen, terwijl jouw concurrenten je in elektrische auto’s links en rechts voorbij vliegen.

Wil jij bijblijven op het gebied van AI en de mogelijkheden die dit met zich meebrengt? Volg ons dan op LinkedIn voor actuele updates!

Disclaimer: Deze content is 100% door mensen gegenereerd.