AVG Privacywet
Sinds 25 mei 2018 is de privacywetgeving aangepast voor persoonsgegevens. Sindsdien zijn er strengere regels voor het bewaren van gegevens van personen zoals naam, adres, e mailadres, geboortedatum en geslacht. Je mag deze gegevens bewaren en verwerken, maar wel met een goede verantwoording. Hier ben je als het goed is al heel druk mee bezig geweest als je een webshop hebt; je hebt een cookiemelding, je hebt je verantwoording, en je hebt een beveiliging (SSL certificaat) zodat er niets lekt. Toch zijn er nog wat onduidelijkheden over deze nieuwe wetgeving. Want wie van deze personen mag je nog mailen; over een nieuwe bestelling maar ook over nieuwe kortingsacties?
Mails, mails en nog eens mails
Als webshop verstuur je nogal wat mails. Je hebt de orderbevestiging, de order update, de verzendbevestiging, eventueel nog een losse mail over productinformatie, en de review mail. Naast deze “standaard” mails, heb je misschien ook wel een nieuwsbrief. En automatische mailings na het bestellen van bepaalde producten, of op verjaardagen een kortingsmail. Maar wat mag nu eigenlijk nog, en wat mag zeker niet meer?
De regel van e-mailmarketing
- Er is ALTIJD toestemming nodig van de persoon (ook wel opt-in)
Dit kan door middel van een vinkje in de checkout (“Ik wil me inschrijven voor de nieuwsbrief en elke week kortingen ontvangen”), maar ook door een inschrijfpagina met een button waar “inschrijven” op staat (“bevestiging” voldoet niet, dit is te soft). - Je mag ALLEEN data verzamelen die je gaat gebruiken
Verzamel je informatie over het geslacht van de persoon, maar doe je hier niks mee? Dan mag dat niet. Alle info die je verzamelt moet je kunnen verantwoorden, kan je dat niet, dan mag je het niet verzamelen. - De personen moeten ALTIJD het recht van verzet en het recht van vergetelheid krijgen
Het recht van verzet kun je geven door bijvoorbeeld onderdaan een mail een uitschrijfknop te bieden, of een checkbox dat je aan en uit kan vinken. Het recht van vergetelheid houdt in dat een persoon te allen tijde moet kunnen worden gewist uit je data.
Tot slot heb je nog de soft opt-in. De soft opt-in geldt voor gegevens die zijn verkregen in het kader van een bestaande klantrelatie. Dit houdt de standaardmails in zoals de orderbevestiging, reviewmail, orderupdate etc. Deze soft opt-in mag niet gebruikt worden voor reclamedoeleinden, dan heb je weer een harde opt-in nodig (dus geen kortingscodes of andere acties).
Blijf hierom emailmarketing inzetten
Kortom, je mag in principe alles nog, mits je de juiste voorwaarden aanhoudt. Dus je ontvanger moet met een opt in ingeschreven zijn, anders mag je het e mailadres niet voor commerciële doeleinden gebruiken. Je mag alle verzamelde data gebruiken, maar geen data verzamelen die je niet gaat gebruiken. En de ontvanger moet zichzelf altijd uit kunnen schrijven, en moet altijd gewist kunnen worden.
Wat kun je nu doen?
Omdat je niet meer zomaar elk e mailadres kunt benaderen (voorheen wel), zal je lijst met ontvangers kleiner worden. Echter, deze ontvangers hebben zich expliciet ingeschreven en zijn dus geĂŻnteresseerd in je mails. Je kunt verwachten dat je Open Rate en CTR gaat verhogen. Je kunt nieuwe adressen actief gaan verzamelen door bijvoorbeeld een popup op je website, om je ontvangerslijst te vergroten. De e mailmarketing wordt in een ander jasje gestoken, maar hoeft er zeker niet minder om te worden!
Wij kunnen je helpen bij het privacy proof maken van je website, maar ook bij het maken van conversieverhogende mails. Vraag ons om advies over hoe jouw e mailmarketing het beste uitgezet kan worden.