Als ondernemer of marketeer merk je waarschijnlijk al de uitdagingen: Conversiemeting wordt steeds lastiger door de verplichte cookiebanners en de grote waarschijnlijkheid dat third-party cookies in de toekomst verdwijnen. Toch zijn er manieren om je metingen zo goed mogelijk te optimaliseren en waardevolle inzichten te behouden. In dit artikelen delen we de volgende 4 best practices:
- Gebruik de Google Ads Conversion Tracking Tag (GACT)
- Implementeer Verbeterde Conversies.
- Pas Advanced Consent Modus toe
- Stap over naar Server-Side Tracking
1. Gebruik de Google Ads Conversion Tracking Tag (GACT)
Google Ads maakt het erg gemakkelijk om conversies te importeren uit Google Analytics 4, maar dit is niet optimaal voor de prestaties van je campagnes. GA4 stuurt namelijk alleen conversies door naar Google Ads wanneer GA4 de conversie aan Google Ads heeft toegewezen. Als een klant een complexe klantreis heeft gemaakt en niet alleen via Google Ads op de website is terechtgekomen, maar ook via organisch zoeken, social media of een ander kanaal, dan kent GA4 de conversie mogelijk niet aan Google Ads toe. Als gevolg hiervan, wordt deze conversie niet gerapporteerd in Ads wanneer je gebruik zou maken van een GA4 import. Daarnaast heeft GA4 last van een vertraging, de conversiedata komt dus niet realtime binnen in Google Ads.
Als oplossing voor dit probleem gebruik je de Google Ads conversietracking (GACT) tag, omdat deze meer conversies meet en minder vertraging heeft. Wij raden aan om de Google Ads conversion tracking tag aan te maken in Google Tag Manager, maar je kunt deze ook direct in de code van je website implementeren.
💡 Tip! Neem de GA4 geïmporteerde conversies wel mee als secundaire conversie. Dit betekent dat Google Ads er niet op stuurt, maar de data wel beschikbaar is. Je hebt dan een back-up voor het geval de GACT zou stoppen met werken. Daarnaast krijg je inzicht in het verschil in conversies tussen de twee meetmethodes.
Hulp nodig met jouw Google Ads strategie? Onze specialisten staan voor je klaar!
2. Implementeer Verbeterde Conversies
Verbeterde conversies ofwel enhanced conversions is een functie van Google waarmee je gehashte first-party gegevens van kopers mee kunt sturen in je conversietracking tags. Dit kan alleen via de Google Ads Conversion Tag en niet als je gebruikmaakt van een GA4 import, dus nog een reden om voor de GACT tag te kiezen 😉.
Hoe werken Verbeterde Conversies?
Met verbeterde conversies stuur je cruciale klantgegevens, zoals gehashte e-mailadressen en telefoonnummers, mee bij een aankoop. Deze gegevens worden versleuteld verzonden, zodat Google ze kan vergelijken met gebruikers die zijn ingelogd in hun Google-account.
Bijvoorbeeld: wanneer iemand een advertentie op YouTube bekijkt, is ingelogd op zijn Google/YouTube-account, maar niet direct doorklikt naar de website en later wél een aankoop doet, kan dit zonder verbeterde conversies niet worden geregistreerd. Door de first-party gegevens mee te sturen, kan Google het e-mailadres matchen met het account dat de advertentie bekeek en de conversie toekennen aan de gerelateerde campagne.
Waarom zijn verbeterde conversies belangrijk?
Dankzij verbeterde conversies worden meer conversies geregistreerd, wat direct bijdraagt aan de prestaties van je campagnes. Hoe meer data, hoe beter het algoritme kan sturen!
3. Gebruik Advanced Consent Modus
Het is al langere tijd verplicht om een cookie consent banner op je website beschikbaar te hebben waarin jouw bezoekers kunnen aangeven welke cookies ze al dan niet accepteren. Sinds de Digital Markets Act van kracht is geworden, moeten consent signalen van gebruikers ook doorgestuurd worden naar Google, aangezien zij door de Europese Unie als poortwachter zijn aangewezen. Als gevolg hiervan heb je een cookie banner nodig die samenwerkt met consent mode v2 van Google. Google beveelt aan om hiervoor gebruik te maken van een van hun CMP partners, zoals Cookiebot. Na het instellen van de cookiebanner, kun je kiezen tussen 2 manieren van consent mode: basic of advanced. Bij basic consent modus, kies je ervoor om een tag helemaal niet te laten inladen wanneer iemand de cookies weigert. Google krijgt dan helemaal geen data binnen.
Kies je voor advanced consent modus, dan zullen de Google tags zich aanpassen aan de consent keuzes van de bezoekers. Accepteert iemand de cookies? Dan werkt de Google tag zoals vanouds. Weigert iemand de cookies? Dan zal Google geen cookies plaatsen, maar mogen de tags nog wel cookieloze pings sturen naar Google Ads die geen persoonlijk identificeerbare informatie bevatten. Aan de hand van deze pings kan Google conversies van mensen die de cookies weigerden gaan modelleren. Als gevolg hiervan zal er meer conversiedata beschikbaar zijn in Google Ads.
4. Stap over naar Server Side Tracking
Meer en meer browsers beperken het gebruik van third-party cookies en sommige adblockers zorgen ervoor dat Google Tags geblokkeerd worden. Om dit te voorkomen, kun je server side tracking gebruiken. Bij server side tracking worden de Google tags ingeladen vanaf je eigen server, waardoor de cookies first-party data worden en minder snel geblokkeerd worden. Je hebt daarnaast meer controle over welke informatie je doorstuurt naar Google Ads en andere kanalen. Meer weten over server side tracking? Lees dan onze uitgebreide blog over server side tracking.