Spring naar content

Herhaalaankopen stimuleren met emailmarketing

Zet emailmarketing in om herhaalaankopen te stimuleren

Merk je dat veel klanten slechts eenmalig een aankoop doen op je website? Dan kan het stimuleren van herhaalaankopen zeer nuttig zijn. Door het stimuleren van herhaalaankopen kan de omzet binnen je organisatie stijgen. Maar hoe kan dit gerealiseerd worden? Het antwoord op deze vraag is ‘emailmarketing’. Emailmarketing heeft enorm veel mogelijkheden en voordelen. Je kunt je (eenmalige) klanten er fantastich goed mee ’terughalen’.

De mogelijkheden van emailmarketing op een rijtje

Er zijn vier soorten strategieën (op transactionele e-emails na) die ingezet kunnen worden om herhaalaankopen te stimuleren. Onderstaand worden de mogelijkheden toegelicht.

Next best offer

Bij de vorm ‘next best offer’, wordt via de e-mail een logische volgende order gepromoot. Deze logische herhaalaankoop kan bepaald worden op basis van data. Indien uit data blijkt dat het grootste percentage van de bestellers op de webshop productsoort 1 aanschaffen en vervolgens productsoort 2, kan hierop ingespeeld worden. Dit kan gedaan worden door na de aanschaf van productsoort 1, een e-mail te sturen waarin een aantal bestverkochte producten van productsoort 2 worden gepromoot. Dit kan ervoor zorgen dat er een herhaalaankoop door de klant wordt gedaan.

Repeat purchase

Indien je de herhaalaankoop wil stimuleren van hetzelfde product, dan is de ‘repeat purchase’ strategie goed van toepassing. Hierbij is sprake van een product dat na een bepaalde periode vervangen kan worden en zal dus opnieuw via de e-mail gepromoot worden in de periode dat vermoed wordt dat de klant behoefte kan hebben aan het product.

Up sell

Wil je graag producten op je webshop uit een hoger segment verkopen? Dan is up selling een geschikte strategie. Via een e-mail kun je namelijk de klant overhalen om bijvoorbeeld extra bij te betalen voor een ‘beter’ product, namelijk het product uit het hogere prijssegment. Dit kan gerealiseerd worden door de voordelen van de up sell te benoemen.

Cross sell

Naast up sell is er de mogelijkheid om cross sell als strategie in te zetten. Hierbij promoot u via de e-mail additionele producten die aansluiten op de producten uit de voormalige order. Een voorbeeld hiervan is een slaapzak na het aanschaffen van een tent.

Zo start je met emailmarketing

Bij het versturen van e-mails om de herhaalaankopen te stimuleren, moet rekening worden gehouden met de AVG-wetgeving rondom e-mailmarketing. Zo dient een bedrijf zorgvuldig om te moeten gaan met de persoonsgegevens en moet er sprake zijn van data-minimalisatie, waarbij enkel gegevens verwerkt mogen worden die nodig zijn voor het betreffende doel. Als de e-mails voldoen aan de e-mailmarketing wetgeving, kunnen deze verstuurd worden via diverse tools, zoals de tool Mailchimp.

Ga aan de slag met emailmarketing

Kortom, om herhaalaankopen te stimuleren kan emailmarketing zeer effectief werken. Hierbij zijn diverse strategieën toe te passen met ieder een andere werking. Eén aspect zal hetzelfde zijn: de stimulatie van herhaalaankopen zal een positief effect hebben op uw omzet. Als je hulp wilt bij het starten met emailmarketing, of bij het verbeteren van je emailmarketing, kun je Webelephant om advies vragen. Ons team bestaat uit marketing specialisten met veel ervaring en kennis met en over emailmarketing.