Spring naar content

Hoe maak je effectief gebruik van een contentkalender?

Content is king

Content is king” riep Bill Gates al in 1996 en tot vandaag de dag is het nog steeds een populaire marketing-uitspraak. Het belang van content reikt verder dan alleen het aantrekken van websiteverkeer; het draagt bij aan het binnenhalen van conversies. Steeds meer bedrijven omarmen de contentkalender als een krachtig hulpmiddel om gestructureerd relevante informatie te delen. In dit artikel ontdek je hoe je op een effectieve manier gebruik kunt maken van een contentkalender.Allereerst: waarom is het gebruik van een contentkalender zo nuttig en wat houdt een contentkalender precies in?

Of je nu bedrijfseigenaar, content marketeer of blogger bent: Consistency is key. Regelmatig waardevolle, relevante content delen is cruciaal om in het geheugen van je doelgroep te blijven. Een contentkalender is het antwoord om consistentie te handhaven zonder in een creatieve sleur te belanden.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een blauwdruk voor je contentstrategie, waardoor het voor iedereen inzichtelijk is welke content wanneer gemaakt en gepubliceerd moet worden. Het biedt structuur en overzicht, essentieel om consistentie en kwaliteit te waarborgen.

Een slimme contentkalender houdt niet alleen rekening met de bedrijfsdoelen, maar ook met relevante data en gebeurtenissen waar je op kunt inhaken. Denk hierbij aan feestdagen, maar ook branche-evenementen en seizoensgebonden trends. Het inhaken op deze momenten kan je content aanzienlijk versterken en de betrokkenheid van je doelgroep vergroten.

Nu je begrijpt hoe belangrijk een contentkalender is, kun je stappen volgen om deze verder uit te werken, te beginnen met een duidelijke content marketing strategie.

Stap 1: bepaal je content marketing strategie

Voordat je begint met het vullen van je contentkalender is het handig om jouw content marketing strategie te bepalen. Doorloop hiervoor de volgende stappen:

  1. Bepaal je content doelstelling:
    Wat wil je bereiken met het delen van je content? Wil je informeren, entertainen, overtuigen, inspireren of iets anders? Dit kunnen zaken zijn als meer websiteverkeer, meer betrokkenheid, meer conversies, enzovoorts.
  2. Definieer je doelgroep:
    Een van de sleutels tot een succesvolle contentstrategie is het begrijpen en leren kennen van je doelgroep. Creëer content die relevant is voor je specifieke publiek. Pas je tone of voice en boodschap aan op hun behoeften en verwachtingen. Laat het aansluiten bij de pijnpunten en interesses van je doelgroep.
  3. Concurrentie onderzoek:
    Analyseer wat jouw concurrenten doen en wat er in je branche gebeurt. Identificeer trends en kansen die je kunt benutten. Let er wel op dat je de content en ideeën niet letterlijk overneemt, maar geef er je eigen creatieve draai aan dat voor jouw bedrijf werkt.
  4. Content pillars en platformen bepalen:
    Definieer welke soorten content je wilt maken en waar je dit wilt delen. Dit kan variëren van blogposts en video’s tot infographics en podcasts.
  5. Feedback en optimalisatie:
    Verzamel feedback van je doelgroep en analyseer de prestaties van je content. Pas je strategie aan op basis van wat wel of niet werkt.

Stap 2: Bepaal hoe vaak je content wilt delen

Kies een realistische frequentie die haalbaar is voor jouw doelen en middelen. Het is in veel gevallen niet noodzakelijk om dagelijks iets te publiceren. De quote “Less is more” is hier dan ook zeker van toepassing. Kwaliteit gaat namelijk altijd nog boven kwantiteit. Zorg dat je in staat bent om goede content te leveren, zelfs als dit betekent dat je minder vaak post.

Een effectieve contentkalender evolueert met de tijd, dus monitor de prestaties van je content aan de hand van je eigen gestelde KPI’s en analyseer de resultaten. Pas waar nodig je strategie aan, maar onthoud dat optimalisaties al in kleine dingen kunnen zitten. Houd het simpel.

Stap 3: Kies de juiste social media platformen

Ieder kanaal heeft weer zijn eigen regels en algoritmes. Het kan voorkomen dat niet alle platformen relevant voor jouw doelgroep zijn. Bepaal daarom waar jouw doelgroep het meest actief is. Pas je content aan voor elk platform.

Stap 4: Werk je contentkalender uit

Nu je precies weet wat je contentstrategie is, hoe vaak je content kunt delen en welke social media platformen relevant zijn voor jouw doelgroep, is het tijd om je contentkalender vorm te geven. Waar je dit doet, is in principe flexibel. Als je zelfstandig werkt, kan een Excel-document prima werken. Werk je met een team, dan raden we tools aan waar je gemakkelijk in kunt samenwerken. Overweeg bijvoorbeeld Trello, Monday, of een van de betaalde tools.

Bepaal op welke moment je in wilt haken, schrijf pakkende copy en maak opvallende afbeeldingen en video’s.

Tip: Zorg ervoor dat je verschillende soorten content opneemt in je kalender, zoals blogposts, social media updates, video’s, infographics of podcasts. Diversiteit houdt je content fris en boeiend.

Stap 5: Werk vooruit met content batching

Maak het jezelf gemakkelijk en werk een aantal weken vooruit. Dit doe je aan de hand van content batching. Het stelt je in staat om vooruit te werken en altijd content achter de hand te hebben. Zodoende kun je ook tussendoor nog gemakkelijk inspelen op ad-hoc zaken en trends. Daarnaast bespaart het tijd en bevordert het de consistentie van publicaties. Hieronder delen we graag een aantal content batching tips met je:

  • Blok specifieke dagen voor het maken van content in je agenda. Bereid deze dagen ook goed voor (aan de hand van je contentkalender).
  • Probeer je te focussen op het maken van ‘evergreen content’. Dit is informatie die niet tijdgebonden is en geen of in ieder geval weinig nieuwswaarde heeft. Het is content die interessant is voor specifieke doelgroepen over een langere periode. De informatie blijft dus altijd ‘vers’ voor iedere bezoeker, ongeacht wanneer ze de pagina bezoeken.
  • Hergebruik je content voor verschillende kanalen. Je kunt één stuk content namelijk gemakkelijk op meerdere momenten gebruiken, alleen dan net op een andere manier. Neem je een podcast aflevering op? Neem dan tegelijkertijd een video-opname op. Gebruik de beeldmaterialen als kleine stukjes video’s op je social media kanalen en schrijf een blogpost over wat er in de podcast wordt verteld. Zo maak je meer content in minder tijd en dat is nou precies wat je met content batching wilt bereiken.

Nu is het tijd om zelf aan de slag te gaan! Benieuwd wat WebElephant voor jouw content strategie kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op.