Spring naar content

Hoe zet ik affiliatemarketing in voor mijn werk?

Affiliatemarketing? Wat is dat?

Affiliate marketing is een marketingstrategie die vlucht heeft genomen door sociale media zoals Instagram en TikTok. Het aan de man brengen van je product of merk via iemand anders noemen we affiliatemarketing.

Affiliate marketing in het kort. Merlijn is de affiliate. Jij hebt een modebedrijf dat een affiliatie programma heeft. Merlijn promoot voor jouw een nieuwe zomer mode lijn. Merlijn heeft een kortingscode MERLIJN10 waarmee iemand het product besteld. Een geïnteresseerde koper vind de kleren erg mooi en besluit een aankoop te doen met de code MERLIJN10. De koper krijgt hierdoor 10% korting, Merlijn krijgt € 2,5 per aankoop en jij hebt verschillende kledingstukken verkocht. Alle partijen halen er zo voordeel uit.

Affiliate platformen

Er zijn verschillende grote affiliate platformen zoals DaysiconTradetrackerSocial BuzzAwin en Zanox. Deze platformen verbinden bedrijven met affiliates. Voor bedrijven zorgen ze ervoor dat alles wordt bijgehouden over betalingen, content plaatsing en ervoor zorgen dat alleen mensen toegelaten worden die bij de doelgroep passen. Als jij een bedrijf hebt in bijvoorbeeld voedingssupplementen is het een interessante keuze om je aan te sluiten bij een affiliateplatform. Via een affiliateplatform kunnen affiliates zich aanmelden voor jouw programma. Dit gebeurt middels een aanmeldformulier, hierdoor hou je als bedrijf controle over welke affiliates er toegelaten worden aan het programma. Je wilt natuurlijk wel affiliates die bij jouw merk passen.

De kosten

Er komen kosten kijken bij affiliatemarketing. Niet gek natuurlijk, want het is een marketing kanaal. De kosten verschillen per platform, maar zijn nagenoeg hetzelfde. Allereerst betaal je het platform een maandelijkse fee. Houd er dus rekening mee dat je een minimaal aantal orders of leads moet krijgen om dit te evenaren. Ten tweede betaal je de affiliates. Dit kan zijn per post/mailing/uiting, maar dit kan ook zijn per order/lead. Dit is helemaal zelf te bepalen, maar is het beste om in overleg met de affiliate en het platform te doen. Als je kiest voor cost per sale/lead, dan stel je bijvoorbeeld een percentage in. Dit kan variëren van 2%-10%. Uiteindelijk vinden alle kosten en betalingen via het platform plaats, en ontvang je als organisatie maandelijks een factuur.

Meer online zichtbaarheid met affiliatemarketing

Affiliatemarketing is dus erg eenvoudig in te zetten en kan enorm conversieverhogend zijn. De kosten kun je goed in bedwang houden, en zo heb je in redelijk korte tijd een extra marketing kanaal ingezet. Webelephant heeft verschillende specialisten op het gebied van affiliatemarketing, dus we kunnen je er goed bij helpen. Vraag ons om advies bij het opzetten van affiliatemarketing, of bij het goed onderhouden van het kanaal.

Op zoek naar een partner om jouw onderneming op te schalen? Neem contact met ons op!