Ideaal voor allemaal. Dit is de slogan waarmee iDeal de aankomende tijd hun nieuwe producten onder de aandacht brengt bij ondernemers en consumenten. Waarom? Zou je misschien denken, iedereen kent iDeal toch? En hier zit met 72% marktaandeel in Nederlandse e-commerce transacties, zeker een kern van waarheid in. De nieuwe producten van iDeal gaan echter mee met veranderingen in aankoopgedrag van consumenten, en zijn ontwikkeld om voor zowel de consument als de ondernemer gemak en zekerheid te bieden. Hoe? Daarover vertellen we je in deze blog meer.
iDeal Profielen
iDeal verzorgt dus het overgrote deel van de Nederlandse transacties, en is de betaalmethode van keuze voor het gros van de consumenten. iDeal wil deze gebruikers groter gemak bieden door hun betaalvoorkeuren op te slaan in iDeal profielen. Zo wordt niet alleen jouw bank onthouden en alvast voor je ingevuld, zelfs specifieke rekeningen kunnen aangewezen worden als voorkeur voor betalingen. Ook is het mogelijk om verzendadressen toe te voegen in het iDeal profiel, zodat het niet langer nodig is om alle gegevens in te vullen voor iedere webshop waar een bestelling gedaan wordt.
Op verschillende plaatsen in het bestelproces zal iDeal de klant vragen om een profiel te maken.
iDeal Snel Bestellen & iDeal Snel Betalen. Wat is het verschil?
iDeal lanceerde in april een aantal nieuwe producten voor de Nederlandse markt. Snel Bestellen en Snel Betalen zijn de twee producten die het verschil kunnen maken voor jouw klanten. Deze zijn namelijk volledig gericht op het optimaliseren van het betaalproces, en het wegnemen van verschillende stappen.
iDeal Snel Bestellen
iDeal Snel Bestellen is ontwikkeld als alternatief voor een traditionele Gast aankoop. Wanneer de klant een bestelling wil afronden, wordt niet langer een one-page checkout getoond, of een checkout in stappen.
In de nieuwe vorm wordt direct een QR code getoond op de desktop, die gescand kan worden met de Bank App van de consument. Op deze manier is direct de betaling te voltooien met mobiel, wat de meeste frictie in het bestelproces wegneemt.
Een top oplossing voor bedrijven die veel eenmalige aankopen verwerken. Heb jij producten die veel meer afhankelijk zijn van herhaling, is iDeal Snel Betalen wellicht een meer passende oplossing.
iDeal Snel Betalen
iDeal Snel Betalen is ingestoken om de consument niet voor iedere bestelling opnieuw gegevens in te laten vullen. Door het gebruik van de profielen kunnen consumenten hun eigen data beheren in 1 omgeving, die gedeeld wordt met de webshop bij het plaatsen van een bestelling. Deze optie wordt niet geboden op de productpagina, en is om deze reden meer geschikt voor webshops waarbij de winkelervaring en bijverkoop centraal staat of wenselijk is.
Wat is er nog meer nieuw?
iDeal in3
iDeal in3 maakt het mogelijk om in drie termijnen af te rekenen. iDeal geeft de ondernemer 100% betaalgarantie, en keert het volledige aankoopbedrag direct uit. De consument rekent de eerste termijn direct af, en de andere twee termijnen na 60 en 90 dagen, zonder rente of andere addertjes.
Social Commerce
iDeal heeft als doel dezelfde ervaring te bieden op social media. Waar het doel is om frictieloos direct bestellingen te plaatsen, zonder eerst herleid te worden naar de webshop.
Voor wie is het nieuwe iDeal?
Op het moment van schrijven is slechts een MVP (minimum viable product) ontwikkeld en beschikbaar. Dit maakt dat het ongeschikt is voor bepaalde ondernemers op dit moment. We houden de ontwikkelingen natuurlijk in de gaten. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden.
Op dit moment ongeschikt voor ondernemingen die;
- Producten leveren buiten Nederland.
- Verzendkosten berekenen op basis van het verzendadres.
- Meerdere verzendopties aanbieden.
- Afhankelijk zijn van de marketing opt-in bij het bestelproces.
Dit zijn zaken die in de meeste gevallen essentieel zijn geworden, maar in de toekomst zeer waarschijnlijk oplossingen voor geboden zullen worden. Op dit moment is hier alleen nog niets over te zeggen.
Het is overigens niet zo dat alle opties aangeboden moeten worden. De producten iDeal Snel Betalen en iDeal in3 zijn optioneel.
Hoe kan ik gebruikmaken van het nieuwe iDeal?
Iedere ondernemer maakt andere keuzes omtrent het aanbieden van betaalproviders. Sommige maken gebruik van directe implementatie, anderen maken weer gebruik van een Betaal Service Provider als Mollie, MultiSafepay of Pay. In beide gevallen is de eerste stap contact opnemen met jouw betaal aanbieder, om te bespreken of en wanneer het nieuwe iDeal in jouw situatie beschikbaar is.
Technische Implementatie
Er is een nieuwe iDeal Hub ontwikkeld. Dit is de nieuwe koppeling tussen banken, betaalproviders en ondernemers. Deze nieuwe techniek moet geïmplementeerd worden in de webshop om jouw klanten hiervan gebruik te laten maken. Wat hiervoor nodig is, kan ook per leverancier verschillen.
Daarnaast bieden iDeal Snel Bestellen en iDeal Snel Betalen verschillende opties om direct vanaf een productpagina of social media pagina betaalopties te bieden, om direct de bestelling te plaatsen. Hiervoor moeten natuurlijk aanpassingen gemaakt worden op de front-end van de productpagina, en heel het betaalproces worden veranderd. Het is goed om rekening mee te houden met het feit dat dit dus niet beschikbaar is met een simpele update van de module.
Promotiemogelijkheden
iDeal is op zoek naar webshops die deze mogelijkheden wil gaan ondersteunen, om zo door heel Nederland naamsbekendheid en consumentenvertrouwen te genereren. Dit gaan ze doen door tot en met de zomer 2024.
In deze periode zul je reclames over dit onderwerp tegen gaan komen op TV, Radio en socials. Ondernemers die snel starten, zullen ook genoemd gaan worden in deze reclames. Ook wordt er een “online winkelplein” gecreëerd waar alle aanbieders van de iDeal Snel betalen en iDeal Snel Bestellen worden getoond.