Bureau vs in-house
Groeipijn: dit zijn de uitdagingen
De zoektocht naar talent
Elk bedrijf, of het nu groot of klein is, kampt momenteel met een tekort aan marketingtalent. Het vinden van nieuw personeel, vooral met de specifieke vaardigheden die jouw bedrijf nodig heeft, kan een langdurig proces zijn. Daarbij komt ook nog de tijd en investering die nodig zijn om iemand in te werken en het risico dat je misschien niet de perfecte match vindt.
Veranderende markt
De marketingwereld is altijd in beweging. Nieuwe technologieën en wetgevingen, veranderende verwachtingen van consumenten en de groei van kanalen zorgen ervoor dat bedrijven hun strategieën voortdurend moeten bijstellen. In de huidige markt zijn er veel kansen, maar is het ook noodzakelijk om flexibel te zijn. Voor bedrijven betekent dit dat ze altijd alert moeten zijn en klaar moeten staan om zich aan te passen om concurrentie voor te blijven.
Voordelen van een marketingbureau
1. Specialistische kennis: Een van de belangrijkste redenen om een marketingbureau in te schakelen is vanwege de uitgebreide marketingkennis. Bureaus hebben specialisten in huis voor verschillende domeinen, zoals SEO, SEA, social media en e-mailmarketing. Elke specialist richt zich volledig op zijn of haar specialisme, wat zorgt voor een effectieve inzet van marketingkanalen. Specialisten kunnen tevens op basis van jouw bedrijfsdoelen een gedetailleerd plan opstellen en adviseren je over het gebruik van de juiste tools en modules – alles wat nodig is om je bedrijf te laten groeien. Dit betekent dat je toegang krijgt tot een breed scala aan expertise zonder deze zelf in huis te hoeven halen.
Daarnaast zijn specialisten altijd op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, hierdoor kun je anticiperen op de markt en ervoor zorgen dat je plannen en campagnes toekomstbestendig zijn.
2. Nieuwe perspectieven: Een bureau kan met een frisse blik naar je marketingstrategieën kijken en innovatieve ideeën voorstellen die je interne team misschien niet had overwogen.
3. Toegang tot geavanceerde gadgets: Marketingbureaus investeren in de nieuwste technologieën en software om hun diensten te verbeteren. Door met hen samen te werken, kun je hiervan profiteren zonder zelf grote investeringen te hoeven doen.
4. Consistentie:Â Personeel kan ziek worden of met vakantie gaan. Een marketingbureau werkt constant door, waardoor de marketing niet stil komt te liggen. Een bureau kan zorgen voor een constante stroom van content en campagnes, waardoor je merk consistent in de markt zichtbaar is.
Voordelen in-house marketeer
1. Grondige kennis:Â Niemand anders kent jouw bedrijf en producten zo goed als je eigen personeel. Deze diepe inzichten in zowel de onderneming als de doelgroep vormen een solide basis voor het maken van strategische marketingbeslissingen.
2. Persoonlijke groei:Â Personeelsleden, van stagiaires tot senioren, groeien mee met je bedrijf. Dit betekent dat ze zich ontwikkelen en specialiseren in lijn met de behoeften van jouw onderneming.
3. Netwerk binnen je bedrijf:Â Je personeel fungeert als een spin in het web, bekend met alle belangrijke stakeholders. Ze zijn in staat om intern de juiste mensen te betrekken en samenwerkingen te faciliteren om gezamenlijke doelen te bereiken.
Het kostenplaatje
Oke, laten we het hebben over the elephant in the room: de kosten. Het uurloon van eigen personeel is vaak lager dan de tarieven van een extern bureau. Echter is het bouwen aan specialistische kennis bij personeel een investering van meerdere jaren. Bij een bureau haal je deze simpelweg direct in huis. Bij personeel komen ook extra kosten kijken zoals reiskosten, ziekteverzuim, pensioen en vakantiedagen. Daardoor kan een bureau, ondanks de ogenschijnlijk hogere tarieven, een voordelige keuze zijn. Bovendien brengt een bureau veel expertise mee, waardoor je sneller de juiste beslissingen neemt en kostbaar leerproces vermijdt.
Dus, wat is het beste voor jouw bedrijf?
De beste keuze voor jouw bedrijf hangt af van je huidige situatie. Heb je nog geen personeel? Dan kan het in veel gevallen een verstandige keuze zijn om met een marketingbureau een stevige basis op te bouwen. Dit helpt ook bij het identificeren van de gebieden waarvoor het waardevol is om expertise intern te ontwikkelen.
Voor de voortzetting, of als je al enige capaciteit intern beschikbaar hebt, is een mix van samenwerking met een bureau en het inzetten van eigen personeel het meest effectief:
Je profiteert van de expertise van een bureau voor complexe campagnes en strategieën, terwijl je personeel diepgaande kennis heeft over het product en de doelgroep. Laat het bureau het zware strategische werk doen en je team de standaard taken uitvoeren die dichter bij je bedrijf staan.