Spring naar content

Marketplaces: Hoe succesvol in te zetten?

Zoeken begint op een Marketplace

Tegenwoordig zijn marketplaces zoals Bol.com of Amazon niet meer weg te denken uit de huidige e-commerce wereld. Uit onderzoek blijkt dat tegenwoordig 74% van de product gerelateerde zoekopdrachten begint op een marketplace. Voor veel webshops is het dus een gemiste kans als je hier niet actief gebruik van maakt. Maar om er ook echt wat aan te hebben, moet je wel weten hoe je het succesvol kunt opzetten. In deze blog maken we aan de hand van 5 stappen duidelijk hoe je marketplaces succesvol kunt inzetten, zodat je een nog groter bereik hebt.

#1 Doe research en zorg voor de juiste content

Er zijn tientallen verschillende soorten marketplaces die allemaal net wat anders in elkaar zitten. Hierdoor trekken ze ook allemaal net een ander publiek. Daarom is het belangrijk om goed te weten welke producten je wilt gaan verkopen via een marketplace en wie je doelgroep is. Als je dit weet kun je marketplaces met elkaar gaan vergelijken. Kijk goed welke marketplaces soortgelijke producten aanbieden en welke totaal andere producten aanbieden. Het hebben van de juiste producten op de juiste plaats zorgt ervoor dat de consument je makkelijk kan vinden en ook komt je product vertrouwd over (schoenen aanbieden op een elektronica marketplace komt niet heel vertrouwelijk over). Weet je welke marketplace(s) je gaat gebruiken? Zorg dan voor de juiste content. Denk hierbij aan teksten foto’s van het product. Belangrijk is dat ook dit aansluit op de doelgroep.

#2 Weet hoeveel je afstaat

Marketplaces zijn een uitstekend middel om meer omzet te behalen, maar bedenk je wel dat er ook commissies bij komen kijken. Over elk product dat je via de marketplace verkoopt betaal je een deel commissie aan de desbetreffende marketplace. De commissies zullen overal net anders liggen en dus is het goed om ook hier deels je keuze op te baseren. Vaak zijn deze commissies gebaseerd op verschillende eenheden, zoals type product en prijs van het product. Reken uit hoeveel het je gaat kosten, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

#3 Werk efficiënt

Hoe meer producten je verkoopt via een online marketplace, hoe moeilijker het wordt om dit allemaal handmatig bij te houden. Probeer daarom zoveel mogelijk geautomatiseerd te krijgen. Naast dat het automatiseren tijd bespaart, bespaart het dus ook geld. Er zijn veel verschillende processen die je kan automatiseren. Je kunt bijvoorbeeld je orderverwerking, bevoorrading of prijsaanpassingen allemaal automatiseren. Weet je niet hoe dit moet? Schakel een professional in of doe zelf research, want het kan je echt gaan helpen.

 

#4 Zorg voor een goede verbinding met je webshop

Producten verkopen op een marketplace klinkt leuk, maar heeft echt wel de nodige voorbereiding nodig. De marketplace is in feite een verlengde van de webshop, en moet dus ook altijd met de webshop in verbinding staan. De basis van de webshop moet dus altijd goed zijn. Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke website die goed werkt. Werkt je website niet naar behoren? Dan heeft het nog geen zin om je al te oriënteren op marketplaces.

#5 Testen, testen en nog eens testen

Als je nieuw bent in de marketplace ‘wereld’ is het niet gek als het niet meteen storm loopt op je producten. Het is daarom goed om altijd klein te beginnen, en van daaruit door te groeien. Test eens een keer product kleinschalig uit op een marketplace en analyseer wat voor effect dit had op de verkoop. Valt je hier iets op? Doe dan de nodige aanpassingen en test opnieuw. Blijf hiermee doorgaan tot jij denkt dat je de perfecte balans hebt gevonden.

Start vandaag nog

Door bovenstaande stappen te volgen kun ook jij uitgroeien tot een succesvolle marketplace verkoper. Het neemt misschien even wat tijd in beslag, maar op de lange termijn zal de gedane moeite uiteindelijk het gewenste effect hebben!

Kun je wel wat advies en hulp gebruiken? Neem contact op en ga het gesprek aan met een van de experts van Webelephant.