Zoekmachines van de toekomst
TikTok als zoekmachine
TikTok is de koploper als het gaat om Generatie Z, die het platform voor uiteenlopende zoekopdrachten gebruikt. The New York Times schreef hier in 2022 al een artikel over. Maar vergis je niet, de doelgroep van TikTok breidt zich uit: 35% is 18-25 jaar oud en 22% is 15-34. Als je nog steeds denkt dat TikTok alleen een app voor kinderen is, dan heb je het mis.
De TikTok doelgroep
Gebruikers geven de voorkeur aan TikTok door de authenticiteit en de toegankelijkheid van de content. Deze authenticiteit komt voort uit de aanwezigheid van ‘echte’ mensen met ongefilterde meningen, in tegenstelling tot de vaak gecureerde content van bedrijven die je op Google vindt. Bovendien is de content op TikTok makkelijk te consumeren en snel; binnen enkele seconden krijgen gebruikers de informatie waar ze naar op zoek zijn te zien en te horen. In een tijdperk waarin de aandachtsspanne steeds korter wordt, sluit dit perfect aan bij de behoeften van de gebruikers.
De verschillende zoekresultaten pagina’s
Net zoals Google, biedt TikTok diverse soorten zoekresultatenpagina’s. Bij vragende of informatieve zoekopdrachten licht TikTok een specifieke video uit in de ‘Search Highlight’, waardoor deze video voorrang krijgt op andere resultaten. Ook kunnen profielen als zoekresultaat verschijnen bij specifieke zoekopdrachten. Daarnaast zijn er de reguliere zoekresultaten, waarbij de meest relevante video’s bovenaan worden getoond.
SEO-tactieken op TikTok
Als jouw doelgroep actief is op TikTok, kun je enkele SEO-tactieken toepassen. Hoe je dat doet?
- Gebruik je zoekwoorden in captions, hashtags, en ook in de tekst die je in de video laat zien. Deze tekst voeg je toe tijdens het bewerken van de video op TikTok zelf, anders herkent het de tekst niet.
- Overweeg het gebruik van een voice-over:Â hoewel het algoritme daar momenteel misschien niet specifiek op reageert, is met de voortdurende ontwikkelingen niets uitgesloten. Bovendien is een voice-over een eenvoudige en gebruikersvriendelijke manier om je boodschap over te brengen.
- Haak in op trends door gebruik te maken van populaire muziek en sjablonen, zoals die van CapCut, om mee te gaan met de trend en zichtbaarheid te vergroten onder de gekozen audio.
Instagram als zoekmachine
Naast TikTok, is Instagram ook al meerdere jaren een erg populair platform. Van origine een app om foto’s op te plaatsen, is Instagram uitgegroeid tot een plek waar mensen op zoek gaan naar inspiratie.
SEO-tactieken op Instagram
De SEO-tactieken op Instagram hebben veel overeenkomsten met Tiktok, maar er zitten wel wat verschillen. Zo verbeter je jouw vindbaarheid op Instagram:
- Verbeter je bio en neem ook hier weer relevante zoekwoorden en eventueel een locatie in op. Je profiel wordt zo beter gevonden.
- Maak optimaal gebruik van hashtags. Op Instagram mag je tot 30 hashtags per bericht invoeren. Ga voor een balans tussen branded hashtags, niche-specifieke termen en populaire zoekwoorden.
- Voeg je locatie toe. Lokale SEO is niet alleen op je site, maar ook op IG relevant. Gebruik waar mogelijk geotags (je locatie taggen), zodat jouw content in het lokale algoritme terechtkomt.
- Vul altijd de alt-tekst van je afbeeldingen, hier kun je ook zoekwoorden in kwijt. Dit verbetert de toegankelijkheid én vindbaarheid.
Instagram-gebruikers vinden waar ze naar op zoek zijn door de zoekfunctie te gebruiken, maar ook door de verschillende opties te verkennen. Denk aan de discovery-tab, het aanbod in shops en de relevante hashtags. Door jouw content hierop af te stemmen, profiteer je van een groter bereik.
Pinterest als zoekmachine
Ten slotte hebben we Pinterest, tevens een platform dat al een aantal jaar mee gaat. De doelgroep op Pinterest is wat specieker dan de andere media, tevens is de grootste doelgroep vrouw. Is jouw doelgroep te vinden op Pinterest? Dan is het een zeer krachtig kanaal.
SEO-tactieken op Pinterest
Zo integreer je SEO-tactieken op Pinterest:
- Gebruik Auto-Complete. Typ zoekwoorden in de zoekfunctie van Pinterest om via auto-complete suggesties voor populaire termen te krijgen. Dit biedt inzichten in trending zoekwoorden. Hoewel de exacte zoekvolumes niet beschikbaar zijn, biedt deze methode een praktische benadering voor het verzamelen van inzicht.
- Maak doelgerichte borden. Creëer borden op basis van je belangrijkste zoekwoorden om je content te organiseren en makkelijk deelbaar te maken.
- Pin actief je gepubliceerde blogs. Door je blogs op Pinterest te pinnen vergroot je het bereik. Varieer met 3-5 verschillende pins per blog voor maximale zichtbaarheid en interactie.
Naast de technische SEO zoals het optimaliseren van je profielen met relevante zoekwoorden en populaire hashtags, is het ook van belang om kwalitatieve en relevante inhoud te waarborgen – zoals dat bij traditionele SEO gebeurt. Creëer boeiende berichten, afbeeldingen en video’s die daadwerkelijke waarde toevoegen voor je volgers. Interactie met je (gewenste) doelgroep is ook essentieel; reageer op opmerkingen, stel vragen en moedig deelname aan discussies aan. Hoe meer betrokkenheid je genereert, hoe meer je sociale profielen worden gewaardeerd door de zoekalgoritmes.