Soorten reviews
Er zijn drie verschillende soorten reviews: bedrijfsreviews, productreviews en locatiereviews. Bedrijfsreviews zijn de meest bekende reviews, deze reviews gaan bijvoorbeeld over de service van je bedrijf of merk. De productreviews gaan echt specifiek over de producten die de consument heeft aangeschaft. Locatiereviews die gaan over de service van een bepaalde fysieke winkel. Ook is er nog een verschil tussen organische en geverifieerde reviews. Organische reviews zijn reviews die niet op uitnodiging zijn geplaatst en het aantal organische reviews is meestal vrij laag. Ze zijn vaak of heel kritisch of erg positief. De geverifieerde reviews zijn het tegenovergestelde, reviews op uitnodiging met andere woorden ‘verzamelde’ reviews. Deze reviews bevatten vaak positieve feedback op de service. Google vindt het belangrijk dat je bezig bent met het verzamelen van reviews en houdt dit ook in de gaten.
De kracht van online reviews
Vertrouwen is voor klanten heel belangrijk en online reviews bouwen vertrouwen op! 66% van de consumenten vertrouwt online reviews, 75% van de consumenten verwacht feedback te kunnen geven na een service- of koopervaring en 89% van de mensen bevestigen dat reviews hun koopbeslissingen beïnvloeden. Maar is het dan ook hoe meer reviews, hoe beter? Ja zeker! Een groter aantal reviews zorgt voor een sterker sociaal bewijs en maakt je zichtbaarheid op Google groter. Meer productreviews versterkt ook je SEO doordat er meer unieke inhoud staat op je productpagina’s. De actualiteit van de reviews tellen ook mee, na 3 maanden is een review misschien minder relevant en het is dan de bedoeling dat er een nieuwe review (met meer relevantie) wordt geplaatst.
Voordelen van online reviews
- Reviews zorgen voor een sterkere online aanwezigheid. Klanten zoeken en vertrouwen op sociaal bewijs als ze ergens nog niet 100% zeker van zijn.
- Een ander voordeel van reviews is dat ze kunnen zorgen voor een verhoogde conversie. Boost je sales en impact met klantreviews.
- Ook leveren goede online reviews meer merkvertrouwen op. Klanten waarderen meningen en ervaringen van anderen met meer kennis of ervaring.
- Ook kan je door klantreviews je merk meer afstemmen op de wensen van je klanten. Gebruik zowel de negatieve als positieve feedback om je producten en/of service te verbeteren.
Verzamelen van reviews
Verwachte response
Voor het verzamelen van de reviews kan je een gemiddelde response van 5-10% verwachten op de review-uitnodiging (Klanten/Maand X 0.075 = Reviews/Maand). Het aantal sterren voor de reviews is gemiddeld best hoog, zo’n 68% geeft een product 5 sterren, 21% geeft 4 sterren, 4% geeft 3 sterren, 2% geeft 2 sterren en 5% geeft 1 ster. Vaak zijn de slechte reviews wat langer qua inhoud en de goede reviews korter qua inhoud.
Uitnodigingsmail opstellen
Maar hoe maak je een review-uitnodigingsmail? De mail is eigenlijk een standaard template. Je gebruikt weinig tekst en vrijwel geen afbeeldingen, houd de mail kort en simpel. Vervolgens plaats je de link met sterren in de mail zodat de consument kan gaan beoordelen. De mail kan je natuurlijk helemaal zelf ontwerpen, zoals de sterren of met je bedrijfsnaam. Als extra kan je de mail eindigen vanaf een gepersonaliseerde afzender met een handtekening. Om erachter te komen welke e-mail het beste reviews verzameld kan je er natuurlijk meer maken om dit te testen en daarna te optimaliseren.
Waarom reviews verzamelen?
Een product met vijf reviews maakt 270% meer kans om gekocht te worden! Begin dus vandaag met het verzamelen van klantreviews. Gebruik je reviews ook in marketingcampagnes en schitter met je reputatie op je digitale kanalen en vergeet ook zeker niet te leren van je klantfeedback.