digitale economie reguleren
Wat is het doel van de Digital Markets Act (DMA)?
De belangrijkste doelstelling van de DMA is ervoor zorgen dat grote platforms, die worden gezien als ‘poortwachters’, eerlijk handelen en hun marktpositie niet misbruiken om concurrenten of consumenten te benadelen. Dit omvat praktijken zoals het bevoordelen van hun eigen diensten boven die van concurrenten of het oneerlijk gebruiken van verzamelde gegevens op hun platforms.
De DMA stelt specifieke regels voor deze poortwachters vast. Bijvoorbeeld, ze kunnen verplicht worden om hun diensten interoperabeler te maken met kleinere platforms, of om zakelijke gebruikers toegang te geven tot hun gegevens. De regels zijn bedoeld om markten te openen, de voorwaarden voor consumenten te verbeteren en innovatie te bevorderen.
Wat is de doelgroep van de DMA?
De DMA richt zich vooral op grote technologiebedrijven, vaak ‘poortwachters’ genoemd. Dit zijn bedrijven met een aanzienlijke invloed op de interne markt, die een kern platform-dienst beheren en een duurzame en verankerde marktpositie hebben.
Wie zijn de DMA poortwachters?
Op het moment van schrijven heeft de Europese Commissie 6 bedrijven aangewezen als poortwachter, en de bijbehorende platformdiensten.
DMA Gatekeepers | Core Service | Platformdienst |
Alphabet | Intermediation | Google Shopping, Google Maps, Google Play |
Ads | ||
Search | Google Search | |
Browser | Chrome | |
Operating System | Android | |
Video Sharing | YouTube | |
Amazon | Intermediation | Amazon Marketplace |
Ads | Amazon | |
Apple | Intermediation | App Store |
Operating System | iOS | |
Browser | Safari | |
ByteDance | Social Network | TikTok |
Meta | Social Network | Facebook, Instagram |
N-IICS* | Whatsapp, Messenger | |
Intermediation | Meta Marketplace | |
Ads | Meta | |
Microsoft | Social Network | |
Operating System | Windows |
* N-IICS: Number-Independent Interpersonal Communication Service
Hoe heeft de DMA invloed op mij als ondernemer?
De Digital Markets Act is ingevoerd op 16 mei 2022, maar had tot voor kort geen kader. Door het aanwijzen van specifieke poortwachters is bekend geworden wie aan welke eisen moet gaan voldoen. Hierdoor is ook bekend geworden wat de impact is voor bedrijven die gebruikmaken van deze kern platformdiensten.
Afgelopen zomer is de stap gemaakt van Universal Analytics naar GA4. Dit is de eerste merkbare stap geweest. De aankomende maanden zullen verdere optimalisaties uitgevoerd moeten worden om als ondernemer te blijven voldoen aan de eisen om samen te werken met deze poortwachters. Een van de aanstaande verplichte optimalisaties is Google’s Consent Mode.
Is het uitvoeren van deze wijzigingen echt nodig?
Ja. Vanaf maart 2024 zullen verschillende elementen (properties) niet langer beschikbaar zijn. Daarnaast zijn overtredingen gedekt onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en ben je als ondernemer eindverantwoordelijk voor hoe de data van jouw gebruikers (klanten) wordt gebruikt.
Ok, we zijn nu overal op voorbereid. En nu?
Consent Mode gaat ervoor zorgen dat websites alleen cookies plaatsen en data verzamelen wanneer een gebruiker hier expliciet toestemming voor heeft gegeven. Ook nu gaat dit een enorme impact hebben op online marketing, omdat het kan betekenen dat minder data beschikbaar is voor analyse en targeting. Dit kan ertoe leiden dat de resultaten van online marketingcampagnes minder effectief zijn.
Wat zijn de reacties van bedrijven op de DMA?
Vandaag meldde Reuters dat 10 grote tech bedrijven als reactie gaan samenwerken onder de naam Coalition for Open Digital Ecosystems (CODE), om open platformen, innovatie en groei in Europa te stimuleren.
Deze inzet wordt met gemengd enthousiasme ontvangen. De sceptici zijn voornamelijk bezorgd dat CODE niet veel meer zou zijn dan een manier om bij de Europese Commissie te lobbyen en zo invloed uit te oefenen op het gevoerde beleid.