OPVALLEN BINNEN ALLE CONTENT
Alle bedrijven weten dat het enorm belangrijk is om content op de website te hebben. Hoe meer belangrijke informatie jij deelt, hoe meer er voor zoekmachines is om mee te werken. En hoe beter de content aansluit bij de vragen van jouw klanten, hoe eerder jouw content gevonden wordt. Maar, hoe zorg je er nu voor dat mensen je content ook onthouden? De gemiddelde consument ziet ontzettend veel reclames en merken op één dag, zal hij jouw boodschap onthouden? Lees 5 manieren waardoor jouw content onthouden wordt.
5 TIPS VOOR CONTENT DAT ONTHOUDEN WORDT
Het is natuurlijk belangrijk dat de consument jouw boodschap en content onthoudt ten op zichte van andere bedrijven. Hieronder lees je verschillende tips en tricks voor het schrijven van jouw content.
1. VERTEL EEN VERHAAL
Dit zal er voor zorgen dat de consument de content beter gaat onthouden. Dit is de kracht van storytelling, een techniek die echt onmisbaar is als je beklijvende content wil schrijven. Ga maar eens na welke prestaties of congressen jou het meest zijn bij gebleven. Zijn dat de optredens die inhoudelijk het meest compleet waren? Of waren het de verhalen die echt levendig verteld werden? Juist, het laatste!
2. HOUDT HET GEMAKKELIJK
Je herkent de campagne #Doeslief en “De maatschappij dat zijn wij” vast wel, deze campagnes hebben één belangrijk ding met elkaar gemeen. De slogan zijn gemakkelijk over te nemen en te onthouden. Als je content gaat maken die de consument bijblijft, kies dan voor taal die gemakkelijk in het gehoor ligt. Maak je het te complex om een boodschap te bewaren, dan geeft de ontvanger het onbewust bij voorbaat op: “het is te ingewikkeld, laat maar gaan”. En dit wil je als bedrijf uiteraard voorkomen.
3. ZET DE CONSUMENT AAN TOT NADENKEN
Elaboration Likelihood, een model van Petty & Cacioppo, gaat over twee manieren van informatie verwerken. De eerste manier is de centrale route, waarin de ontvanger bewust en langzaam informatie verwerkt. Hierbij wordt veel informatie opgeslagen. De tweede manier is de perifere route, het onbewust opnemen van informatie. Voor contentmakers is natuurlijk de eerste manier ontzettend belangrijk. Maar toch kun je de consument verleiden om er meer energie erin te stoppen. Hierbij kun je een incongruentie toevoegen. Hiermee doorbreek je de voorspelbaarheid. Hierbij wordt er vaak gebruik gemaakt van woordspelingen.
4. VERMIJD ZWAKKE/VEELGEBRUIKTE WOORDEN
Vele bedrijven willen graag hun USP (unique selling points) benadrukken. En hierbij komen een aantal woorden voor die alle bedrijven gebruiken, denk hierbij aan: flexibel en klantgericht. Deze woorden zo vaak gebruikt en hierdoor hebben de woorden hun waarde verloren. Als je wilt opvallen als bedrijf, dan moet je gebruik maken van unieke content.
5. CREËER HERKENNING
Wil je dat jouw content onthouden wordt, dan heb je een goede balans tussen originaliteit en herkenbaarheid nodig. Denk maar aan de Jumbo reclames, elke keer een nieuwe reclame met dezelfde personen. Deze combinatie blijkt een erg goede match te zijn. Het zorgt ervoor dat je content blijft hangen en je maakt de consument nieuwsgierig.
WIL JE ZELF GEEN CONTENT MAKEN?
Laat het dan door een ander doen. Webelephant bedenkt strategieen, maakt content en plaatst ze op alle platformen. Neem contact op voor meer informatie.