EEN EFFECTIEVE LEADGENERATIESTRATEGIE
Zoek jij naar een effectieve manier om nieuwe leads te bereiken? Dan ben je vast niet de enige. Veel marketeers hebben een leadgeneratie strategie, maar deze werkt niet altijd even goed. Toch zijn er manieren om steeds weer nieuwe leads te bereiken. Daarom 5 tips waarmee jij de leadgeneratie strategie voor jouw bedrijf kan gaan optimaliseren.
#1 BEGRIJP JE KLANT
Bij het bereiken en aanspreken van nieuwe leads is het belangrijk om goed te weten wat de wensen en behoeftes van je doelgroep zijn. Dit betekent dus dat je niet vanuit aannames moet denken, maar je moet jezelf als marketeer echt verplaatsen in het hoofd van de doelgroep. Het doen van een doelgroepanalyse kan hier belangrijke en relevante inzichten aan geven. Weet je wie de klant is en wat de wensen en behoeftes zijn? Dan weet je ook op welke manier je richting deze klant moet communiceren.
#2 MARKETING AUTOMATION
Om nieuwe leads te genereren is het belangrijk om e mailadressen te verzamelen. Een handige manier om zulke e mailadressen te verzamelen is door leadformulieren toe te voegen aan pagina’s die veel bezocht worden. Voeg er een incentive aan toe, zodat de bezoeker een reden heeft om zijn/haar e mailadres achter te laten. Heb je al e mailadressen verzameld? Dan kun je marketing automation gebruiken om de lead ook daadwerkelijk vast te houden. Met marketing automation zet je gepersonaliseerde content op (geautomatiseerd) uit de data die je hebt vergaard. De content moet bij voorkeur zijn afgesteld op de betreffende fase in de customer journey en met de juiste boodschap.
#3 ZORG VOOR DE JUISTE ENGAGEMENT
Tegenwoordig worden consumenten volgegooid met informatie van partijen. Dat noemen we een content overload. Dit is content die vaak weinig waarde heeft, omdat het niet gepersonaliseerd is en vaak richting de consument wordt gepusht. Bij het benaderen van leads is het dus belangrijk om relevante content en informatie te sturen. Door de juiste thema’s aan te houden kun je engagement creëren met de consument. Dit kan natuurlijk in veel verschillende vormen: interactie op social media, winacties, tips en tricks en nog veel meer. Het kan allemaal, als er maar interactie uit voort vloeit.
#4 CREËER AMBASSADEURS VOOR JE MERK
Door engagement te creëren bouw je een band op met de consument. Als deze consument zeer positief is over jou als bedrijf of merk, kan het zomaar een ambassadeur worden voor je merk. Dit houdt in dat diegene zijn/haar positieve ervaringen met anderen deelt. Dit is ook een mooie (gratis) manier van leadgeneratie die elk bedrijf in kan zetten.
#5 SLA OP EN BEWEEG MEE
Bij het verzamelen van leads komt veel waardevolle data vrij. Het is belangrijk dat deze data altijd wordt opgeslagen. Deze data kun je zo vervolgens weer voor toekomstige nieuwe leerstrategieën gebruiken. Ook kom je wellicht veranderen tegen tijdens het analyseren van de data, bijvoorbeeld veranderingen in het bezoekersgedrag. Zorg dus dat je flexibel bent en altijd met de consument meebeweegt. Zo blijft je communicatie richting deze consument altijd up to date.
VOLHOUDEN EN VERNIEUWEN
Met de bovenstaande tips kun je al een heel eind komen. Door deze toe te passen in de lead strategie kun leads via verschillende manieren bereiken en zorg je er tevens voor dat je de juiste content communiceert. Het is een kwestie van volhouden en blijven vernieuwen, maar de uiteindelijke resultaten zullen hier de waarde van laten zien.
Advies over Leadgeneratie