WAAROM A/B TESTS UITVOEREN?
Wil je conversies genereren, ervoor zorgen dat mensen meer doorklikken naar andere pagina’s of dat bezoekers meer tijd doorbrengen op je website? Dit kan je bereiken door het optimaliseren van je website. Het optimaliseren van een website kan op meerdere manieren. Een van de manieren is door een methode die ‘A/B testen’ heet. Hieronder lees je hoe je een A/B-test kan opzetten en waarom het voor jouw website interessant kan zijn.
GOOGLE OPTIMIZE
Voor A/B testen op je website kun je gebruik maken van Google Optimize, een tool van Google waarmee je als website eigenaar of marketeer laagdrempelig versies van pagina’s kan maken voor een A/B test. De resultaten verzorgt de tool ook automatisch, dus geen gedoe met vergelijken van statistieken. Het is wel belangrijk dat je een Google Optimize account maakt (geheel gratis) en dat je de Optimize-tag op je website plaatst, om vervolgens onderstaand stappenplan te volgen voor het opzetten van je test.
STAPPENPLAN KLAAR ZETTEN VAN EEN A/B TEST
- Inloggen in je Google Optimize account
- Maak een ervaring aan. Kies voor een A/B-test
- Kies de webpagina die je wil gaan optimaliseren. Bijvoorbeeld de homepagina
- Maak een variant aan van je website en voer gewenste wijzigingen door, bijvoorbeeld tekst aanpassen, een blok verplaatsen of kleuren aanpassen
- Koppel je Google Analytics account
- Stel de doelen in die je wil gaan testen. Bijvoorbeeld conversies, opbrengst of bouncepercentage
- Voer vervolgens de installatietest uit om te verifieren of de tag juist is ingesteld
- Begin je test
Laat de test voor een periode draaien, en zet hem pas uit wanneer je genoeg sessies hebt binnengehaald. Pas dan heb je betrouwbare data uit je test.
HET VERGELIJKEN VAN SITES EN KLANTENGEDRAG
Wat gebeurt er nu eigenlijk bij een A/B-test? Je maakt dus een tweede variant van je pagina(‘s) aan. Deze variant is net iets anders dan je originele variant, waardoor je kunt testen welke van de twee varianten het beste resultaat behaald. De verwachting is dat de aanpassingen er voor zorgen dat de klanten sneller, meer of vaker kopen, net wat je aanname is. Google Optimize toont de twee varianten gelijk verdeeld over je website bezoekers (tenzij je dit anders instelt). Zo kun je zien welke van de variant een beter conversiepercentage heeft, of welke variant zorgt voor een langere sessieduur.
THE WINNER TAKES IT ALL
Nadat Google genoeg data heeft kunnen verzamelen, kun je de test beeindigen en komt er een beste variant uit de test. Dit is de winnaar volgens het experiment. Variant x zorgt bijvoorbeeld voor meer pagina’s/sessie, of van variant y heeft een hoger conversiepercentage. Wat je nu kan doen is de wijziging definitief doorvoeren op je website. Als er geen duidelijke winnaar is, maakt de aanpassing voor de klant geen tot weinig meetbaar verschil. Dan is het doorvoeren van de aanpassing niet nodig. Start gewoon een nieuw experiment, en blijf zo doortesten tot je de best presterende website ooit hebt.
A/B TESTEN UITBESTEDEN
A/B testen is belangrijk voor je website om de beste resultaten te behalen. Het is dan ook van groot belang dat je dit zorgvuldig aanpakt en goed inzet. Niet de kennis, middelen of tijd om je website te A/B testen? Geen zorgen! Webelephant helpt je graag bij het hele proces. Of dit nu alleen de opzet van het account is, of het maandelijks uitvoeren en optimaliseren van testen, ons marketing en development team staan voor je klaar. Neem contact op voor de mogelijkheden.
Ik wil meer info