GOOGLE ANALYTICS 4
Waarschijnlijk heb je er al wat over gehoord: GA4. Het is de nieuwe update van Google Analytics. Na verloop van tijd zal het Universal Analytics (UA) volledig vervangen. GA4 heeft veel nieuwe opties en features. In deze blog vertellen wij van Webelephant de veranderingen van GA4 ten opzichte van Universal Analytics en de nieuwe functionaliteiten die in GA4 zijn toegevoegd.
NIEUW GEBRUIKERSINTERFACE EN NIEUWE RAPPORTEN BIJ GA4
Ten eerste heeft Google Analytics 4 een nieuwe gebruikersinterface. Deze UI is gebruiksvriendelijker dan die van Universal Analytics. Ook kun je veel meer personaliseren. Hierdoor zijn er minder standaard rapporten beschikbaar en zijn de rapporten die er zijn vernieuwd of veranderd. Bij Ontdekken kun je met GA4 gemakkelijk nieuwe rapporten maken door segmenten, dimensies en statistieken te slepen en neer te zetten. Hierdoor kun je gemakkelijk nieuwe inzichten krijgen.
GA4: VAN SESSIONS NAAR EVENTS
In Universal Analytics worden gebeurtenissen, zoals pageviews, aankopen en klikken, sessions genoemd. Deze sessions werden gekoppeld aan gebruikersgegevens. Bij gebruikersgegevens kun je denken aan leeftijd en locatie. Alhoewel deze manier van meten voor veel websites nog prima werkt, is het niet ideaal voor mobiele applicaties en onepagers, omdat hierbij geen aparte pagina’s geladen worden. Google Analytics 4 meet gebeurtenissen in events, waarbij events belangrijke informatie doorgeven via de zogenoemde parameters. Een voorbeeld van een parameter is het percentage dat gescrold is op een pagina (Percent_scrolled). Door middel van events zijn de pageviews in GA4 niet meer gekoppeld aan de events en is het dus ideaal voor zowel websites als apps en onepagers.
CROSS-PLATFORM CAMPAGNES METEN
Als gebruikers interacteren met jouw website doen ze dit vaak met meerdere apparaten en verschillende accounts. Google Analytics 4 kan door middel van user e-dentifiers gebruikers die meerdere apparaten en accounts gebruiken ontdubbelen, waardoor er een enkele user journey voor de gebruiker bepaald wordt. Als je een app en website hebt, kon je dit in Universal Analytics niet samen analyseren om inzichten te verkrijgen. Aangezien steeds meer bedrijven zowel een app als website hebben en data niet effectief vergeleken kan worden als de data van alle platformen niet samen geanalyseerd kan worden, is GA4 een echte aanrader!
ANDERE NIEUWE FUNCTIONALITEITEN GOOGLE ANALYTICS 4
Naast de nieuwe UI en rapporten, de introductie van events en de mogelijkheid om cross-platform te meten, zijn er nog veel meer nieuwe functionaliteiten in GA4. Zo wordt er in GA4 nog meer gebruikt gemaakt van machine learning en kunstmatige intelligentie (AI), is de scoping van dimensies en statistieken gescheiden, kun je gemakkelijker conversies markeren en gaat het aanmaken en inrichten van doelgroepen makkelijker dan met UA. Aangezien Universal Analytics binnenkort vervangen wordt en Google Analytics 4 vele voordelen heeft over Universal Analytics, raden we aan GA4 in te stellen. Behoud wel het UA property, want de data wordt niet overgezet naar GA4!</p