WAT IS REMARKETING
Wist je dat voor de meeste websites er vaak nog geen 2% van de bezoekers over gaat tot aankoop? Maar betekent het dan dat je niets hebt aan de overige 98% van de bezoekers? Om het meeste uit al je bezoekers te halen raden wij iedereen aan om te starten met remarketing. Maar wat is het precies?
Remarketing (ook wel retargeting genoemd) is een strategie waar je gerichte advertenties toont aan mensen die interesse hebben getoond in jouw producten of service. Vaak zijn die mensen die al eerder je website bezocht hebben en die je middels cookies weer opnieuw kunt targeten. Remarketing kan gebruikt worden om een specifiek product te promoten, of om een conversie doel te behalen. Met remarketing geef je ze nog een extra zetje om over te gaan tot aankoop. Je realiseert meer conversies en een beter rendement op je marketing budget.
VOORBEELDEN VAN REMARKETING
- Websitebezoekers
Met deze vorm van remarketing target je al je websitebezoekers (van een bepaalde periode). Dit is de eenvoudigste manier om remarketing in te zetten. Deze bezoekers hebben al interesse getoont in je producten, aangezien ze jouw website al eens hebben bezocht. - Dynamische retargeting
Dynamische retargeting gaat net een stapje verder dan het targeten van je websitebezoekers. Met dynamische retargeting target je namelijk bezoekers die de producten of services van je site hebben bekeken. Je toont dan ook alleen die producten in advertenties. - Winkelmandje
Dit is een zeer relevante remarketinggroep, want deze bezoekers hebben wel iets in hun winkelmandje gestopt, maar niet afgerekend. Ze hebben net niet de laatste stap gezet. Het zou erg zonde zijn om ze niet te overtuigen, want ze hebben vrijwel alle stappen van de funnel doorlopen.
- Vergelijkbare doelgroepen
Naast bezoekers die al eens interesse hebben getoont in jouw bedrijf, kun je ook doelgroepen targeten die lijken op jouw bestaande klanten. De vergelijkbare doelgroepen tonen dezelfde interesses als de bestaande klanten, waardoor de conversie percentage hoger zal zijn. Hiermee krijg je zeer relevante nieuwe bezoekers, gebaseerd op je websitebezoekers. - Up-selling of cross-selling
Klanten die al eens iets hebben gekocht van je website, zijn hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd in andere producten van je website. Deze klanten hebben al ervaring met jouw webshop, waardoor er al een vertrouwen is gecreëerd. Toon ze bijbehorende of andere relevante producten om de bezoekers terug te halen.
REMARKETING KANALEN
Waar kun je zoal remarketing toepassen? Dit zijn de belangrijkste en populairste remarketing channels op een rijtje:
- Social media
Social media kanalen hebben honderden miljoenen bezoekers per dag. En ongetwijfeld scrolt jouw doelgroep er dagelijks doorheen. Social media kanalen zoals Facebook en Instagram kun je gebruiken om je producten en services te laten zien. Je kunt bijvoorbeeld meerdere foto’s weergeven of een filmpje. - Google Ads
Een simpele display advertentie met passende foto, tekst en CTA kan al genoeg zijn om je bezoekers terug te halen naar je website. Bij Google Display is het belangrijk dat je een CTA toevoegt, dit vergroot de kans dat de bezoekers op de advertentie klikken. Daarnaast kun je alle andere advertentiemogelijkheden van Google Ads ook inzetten voor remarketing, zoals Youtube of zelfs zoekadvertenties. - Emailcampagnes
Als je al een aantal email abonnees hebt, dan is dit een zeer interessante kanaal voor remarketing. Dagelijks worden er nog steeds miljoenen nieuwsbrieven geopend. Emailcampagnes zijn erg effectief om te up-en cross-sellen, aangezien de ontvangers waarschijnlijk al bekend zijn met je producten of services.
START VANDAAG NOG MET REMARKETING
Om met remarketing te starten heb je allereerst data nodig. Dit kan je met Google Analytics verzamelen. Heb je dit nog niet? Start hier direct mee. Want hoe later je start, hoe meer relevante data je misloopt en dat is ontzettend zonde.
Hulp nodig bij remarketing inzetten? Neem contact op voor vrijblijvend advies.
Ik wil graag meer weten