MAAK JE BEDRIJF ZICHTBAAR
Pinterest is op dit moment een grote inhaalslag aan het maken op het gebied van online marketing. Waar eerst vooral Facebook en Instagram werden gebruikt als social-mediakanalen, is ook Pinterest een interessant platform geworden. Heb jij er wel eens over nagedacht om Pinterest op een zakelijke manier in te zetten voor je bedrijf? Ik denk dat het tijd wordt om dit te overwegen!
WAT IS PINTEREST?
Ken je nog die oude prikborden die op je kamer hingen waar je leuke plaatjes kon ophangen? Pinterest is daarop gebaseerd, een online prikbord met inspirerende beelden! Ondanks dat het door de gebruiker gezien wordt als een social-mediakanaal, wil Pinterest zelf liever gezien worden als een zoekmachine. Het draait uiteindelijk allemaal om het vinden van leuke pins. Je kunt jouw opgeslagen pins (plaatjes) delen met andere mensen, of je maakt ze privé en maakt voor jezelf een leuk moodboard. Wanneer je een actief Pinterest gebruiker bent, heb je waarschijnlijke meerdere “borden”. Je geeft een bord een thema mee en daar sla je pins op die je leuk vind die gerelateerd zijn aan die thema’s.
HOE GEBRUIK JE PINTEREST ZAKELIJK?
Het leuke aan Pinterest is dat de gebruikers vaak dingen aan het plannen zijn voor de toekomst. Een veelvoorkomend bord is bijvoorbeeld “interieur”, een thema waar mensen ideeën opslaan, omdat ze het een leuke inrichting vinden. Ze slaan deze pins dan op met het idee dat ze dit in de toekomst misschien wel aan willen schaffen. Het is belangrijk om onderzoek te doen naar jouw doelgroep en de bedrijfsdoelen van jouw onderneming. Niet voor elke sector is Pinterest de beste oplossing! Je kunt een analyse doen of jouw doelgroep op Pinterest te vinden is en je bedrijfsdoelen behaald kunnen worden door implementatie van Pinterest. Op dit moment is Pinterest vooral nog in gebruik door gebruikers voor inspiratie, maar het doel is wel dat Pinterest ook gaat draaien op directe verkoop.
WELKE VOORDELEN HEEFT PINTEREST?
Pinterest is ook erg goed om te gebruiken om je SEO een boost te geven. Je kunt je namelijk focussen op de volgende dingen:
- Juiste zoekwoorden gebruiken in de omschrijving van je afbeelding
- Goede titletags
- Mensen naar je website verwijzen
ADVERTENTIES VIA PINTEREST
Op SEO gebied is er op Pinterest voor bedrijven dus nog veel te halen! Met de juiste strategie kun je hier zeker rendement uit halen. Maar ook SEA kun je heel ver komen op Pinterest. Het is namelijk sinds april 2019 mogelijk om te adverteren op Pinterest. Je kunt dit doen in de Pinterest Ads Manager. Je kunt daar hele campagnes opbouwen en deze campagnes zelfs een doelstelling meegeven. Ben jij op zoek naar conversies? Dan kies je voor “verkeer”, er wordt dan vooral getarget om mensen naar je website toe te krijgen. Je kunt ook zelf je budget, doelgroep, looptijd, etc. bepalen. Daarnaast kun je de campagnes helemaal personaliseren op basis van leeftijd en interesses. Het werkt makkelijk en het bereik kan erg groot zijn wanneer je de juiste strategie toepast. Je kunt de volgende advertenties plaatsen:
- Gesponsorde pins
- Gesponsorde videopins
- Gesponsorde app-pins
- Gesponsorde carrousels
VOOR WELKE BEDRIJVEN IS PINTEREST INTERESSANT?
Het inzetten van Pinterest kan voor alle bedrijven een goede zet zijn. Het is wel belangrijk dat je start met de benodigde kennis. Een nieuw social-mediakanaal opzetten doe je niet in een uurtje. Het is dus belangrijk om onderzoek te doen naar de mogelijkheden van Pinterest voor jouw bedrijf. Je kunt ervoor kiezen om Pinterest zelf te gaan implementeren in je marketingstrategie, maar je kunt dit gedeelte ook uitbesteden.
Je kunt altijd vrijblijvend contact opnemen met Webelephant als je vragen hebt over Pinterest als marketingkanaal. Wij delen onze expertise graag en wie weet kunnen we iets voor elkaar betekenen!