De impact op SEO met Googles Search Generative Experience
De opkomst van Google’s ‘featured snippets’ markeerde een belangrijke stap in het beantwoorden van zoekvragen zonder dat er op een link geklikt hoefde te worden. Met de recente introductie van de door AI aangedreven Search Generative Experience wordt deze ontwikkeling nog verder uitgebreid. De impact op SEO is aanzienlijk. Om bovenaan te blijven staan, is het essentieel om gebruik te maken van jouw unieke menselijke kwaliteiten.
Door de opkomst van AI zoals ChatGPT en Google Bard verandert er veel voor SEO. Met name voor de content. Want wat is Googles Search Generative Experience precies? Het is een vorm van AI die in staat is om direct de antwoorden op zoekopdrachten te geven. Dus je hoeft als zoeker niet meer de resultaten helemaal door te spitten voor antwoorden, de Search Generative Experience geeft direct antwoord. SGW werkt op basis van de content die op internet te vinden is. Dus in jouw content kan het antwoord staan dat Google eruit pikt.
SGE is nog niet uitgerold naar Nederland, maar zal waarschijnlijk snel ook deze kant op komen. Het lijkt er nu op dat Google bij zo’n GSE resultaat drie links zal plaatsen naar de bronnen waarop het antwoord gebaseerd is. Dit kan altijd nog veranderen, maar voor nu is dit wat we zien in de USA.
Wat is het gevolg voor SEO?
De verwachting is dat gebruikers niet meer de resultaten door spitten voor antwoorden. Dat resulteert direct in een afname van verkeer. Daarnaast zullen de organische resultaten nu nóg lager komen te staan, en dus minder vertoond worden. De kans om een linkje te krijgen binnen zo’n GSE antwoord is ook klein, omdat er maar drie komen te staan. Hier moet je dus goed je content op inspelen.
Hoe kun je nog scoren met SEO?
Binnen je SEO strategie zul je meer moeten focussen op het verkrijgen van ‘featured snippets’, de vragen met antwoorden die je nu ziet als je een vraag of onderwerp Googlet. Bij de huidige featured snippets zit er één bron aan gekoppeld. Dit worden er straks (waarschijnlijk) 3. Een manier om deze te verkrijgen is om vragen en antwoorden in je pagina’s mee te nemen.
Daarnaast wordt schrijven van persoonlijke en unieke content ook steeds belangrijker. Door een eigen mening te uiten over een onderwerp, kom je sneller in beeld dan wanneer je een standaard antwoord geeft op een ‘frequently asked question’. Interviews, ervaring, recensies, reviews worden dus een belangrijk onderdeel van je content.
SGE en SEO in de toekomst
- Verwerk vragen en antwoorden in je content
- Creeer kwalitatieve in plaats van kwantitatieve content
- Gebruik de tone of voice van je publiek
- Gebruik persoonlijke ervaringen, data en onderzoek