NIEUWE SLIMME BIEDSTRATEGIE IN GOOGLE ADS
Iedereen die bekend is met Google Ads weet dat er verschillende biedstrategieën zijn waaruit je kunt kiezen als je een campagne creëert. Je kunt handmatig bieden en zelf de maximale kosten voor een klik bepalen, maar er bestaan ook verschillende ‘slim bieden’ strategieën waarbij Google gebruikt maakt van Machine Learning en bijvoorbeeld A/B-testen door deze programma’s. Deze geautomatiseerde biedstrategieën bestonden al langer, maar sinds 21 augustus 2019 is er een nieuwe geautomatiseerde biedstrategie toegevoegd, namelijk ‘Conversiewaarde maximaliseren’. Momenteel is deze strategie alleen beschikbaar voor Zoekcampagnes, maar wellicht zal het in de toekomst ook beschikbaar worden voor andere soorten campagnes, zoals Google Shopping.
OVER DE BIEDSTRATEGIE CONVERSIEWAARDE MAXIMALISEREN
Zoals gezegd is de nieuwe biedstrategie een geautomatiseerde strategie. Telkens wanneer iemand een zoekopdracht invoert waarbij een van jouw advertenties mogelijk getoond zou kunnen worden, maakt Google een inschatting over de waarschijnlijkheid dat deze potentiële klant een aankoop zal doen na het aanklikken van jouw advertentie. Het algoritme van Google maakt deze schatting op basis van het eerdere zoekgedrag van potentiële klanten en van de specifieke zoektermen die zij gebruiken. Ook wordt rekening gehouden met historische gegevens van jouw Zoekcampagne. Wanneer het algoritme van Google inschat dat de kans groot is dat de potentiële klant tot aankoop zal overgaan op jouw website, wordt het bod verhoogd, maar wanneer de kans juist erg klein is, wordt het bod verlaagd. Op deze manier wordt jouw dagbudget optimaal besteed.
HET VERSCHIL TUSSEN CONVERSIEWAARDE MAXIMALISEREN EN CONVERSIES MAXIMALISEREN
Je vraagt je misschien het volgende af: ‘Wat is het verschil tussen de biedstrategieën conversies maximaliseren en conversiewaarde maximaliseren?’. Het antwoord is simpel: bij conversies maximaliseren wordt geprobeerd het aantal conversies te verhogen, terwijl bij conversiewaarde maximaliseren geprobeerd wordt de totale waarde van de conversies zo hoog mogelijk te krijgen. Wanneer je een keuze gaat maken tussen deze twee strategieën, moet je nagaan of je het liefst veel bestellingen met een wat lagere orderwaarde wilt of juist een wat kleiner aantal orders met een hogere orderwaarde.
HOE STAP IK OVER OP CONVERSIEWAARDES MAXIMALISEREN?
Als conversiewaarde maximaliseren jou een goede strategie lijkt voor jouw Google Ads campagne, is het belangrijk dat je ‘conversies bijhouden’ hebt ingesteld en hierbij ook transactiespecifieke waarden meet. Vervolgens is het belangrijk om een realistisch dagbudget voor de campagne in te stellen, omdat de kans groot is dat Google dit dagbudget volledig zal benutten. Heb je hulp nodig bij het instellen van deze nieuwe geautomatiseerde biedstrategie of weet je niet helemaal zeker of deze strategie iets voor jouw bedrijf is? Neem dan contact op met onze marketingspecialisten!
Vraag ons om advies