WAT ZIJN UTM CODES?
UTM of Urchin Tracking Module codes zijn stukjes tekst die aan het einde van je URL’s worden toegevoegd. Deze UTM codes tracken waar je website verkeer vandaan komt. Hierdoor staan UTM codes ook bekend als tracking tags. De UTM codes kunnen specifiek vertellen van welk platform het verkeer komt en zelfs van welke campagne of post het websiteverkeer komt
WAAROM IS UTM TRACKING HANDIG?
Het is erg belangrijk om te weten hoe goed een campagne is geslaagd of misschien juist helemaal niet is geslaagd. UTM codes zijn hier de beste tool voor. Zo kan je zien of je misschien meer of minder in een bepaalde campagne moet investeren. Standaard analysetools geven inzichten in het verkeer op je website, maar bij lange na niet zo gedetailleerd als met de UTM codes. Het is dus de tool om succes te meten van je campagnes.
WAARUIT BESTAAT EEN UTM TRACKING
Een UTM code bestaat uit verschillende parameters. Elke parameter vertelt een stukje informatie over je code en wat hiermee gevolgd kan worden. Deze parameters zijn:
- Campagne: Hiermee kan je alle content van een bepaalde campagne volgen.
- Source: Hiermee kan je volgen via welke website je websiteverkeer krijgt.
- Medium: Hiermee kan je volgen via welk medium je websiteverkeer krijgt. Denk hierbij aan de mediums social media of e-mail.
- Content: Hiermee volg je via welke specifieke content je websiteverkeer krijgt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verschillende Facebookposts die wel naar dezelfde pagina linken.
- Term: Met de parameter terms kan je zien welke zoekwoorden in betaalde zoekadvertenties voor verkeer zorgen naar je website.
Het voordeel aan UTM tracking is dat je niet altijd alle parameters hoeft te gebruiken. Wel is het dat hoe meer parameters je gebruikt, hoe specifieker je kan zien waar al het websiteverkeer vandaan komt.
Een voorbeeld van een volledig ingevulde UTM tracking:
https://www.webelephant.com/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=zoekadvertentie&utm_id=123&utm_term=wat+is+een+utm+code&utm_content=utm+codes+uitgelegd
utm_source=google
utm_medium=cpc
utm_campaign=zoekadvertentie
utm_id=123
utm_term=wat+is+een+utm+code
utm_content=utm+codes+uitgelegd
Wanneer je deze url nu wordt bezocht, kunnen wij dit in Analytics heel goed zien. Wanneer je dus met echte campagnes werkt in bijvoorbeeld Instagram Story, dan is het aan te raden om UTM codes aan je links toe te voegen. Zo kun je precies zien hoeveel sessies er uit welke story zijn gekomen.
HOE CREËER JE EEN UTM TRACKING?
Nu weet je wat een UTM link is en waaruit het bestaat. Maar hoe maak je nu precies een UTM tracking URL. Met de Google Analytics Campaign URL builder heb je een tool waarmee dit gemakkelijk gaat. De verschillende parameters worden hierbij weergeven en kunnen gemakkelijk worden ingevuld. Vervolgens rolt de UTM tracking link eruit.
EEN PAAR LAATSTE TIPS
Hier zijn nog een paar laatste tips zodat je zelf aan de slag kan gaan met UTM tracking:
- Zorg altijd voor een overzicht van alle UTM links. Zo weet iedereen welke UTM links er op dat moment zijn.
- Zorg voor een consistente en makkelijk te lezen URL.
- Wees specifiek met de parameters die je gebruikt. Zo kan je alles terug volgen op de juiste plek.
Nu ben jij klaar om zelf UTM tracking te gebruiken. Volg de stappen en maak gebruik van de de aangegeven tools. Zo kan jij jouw marketingcampagnes goed volgen.
Vraag om advies