Wat is YMYL en hoe zet je dit in voor SEO?

Your Money

or Your Life

We leven in een tijdperk waarin digitale informatie steeds vaker gebruikt wordt om belangrijke beslissingen te maken. Aangezien deze informatie makkelijker dan ooit op het web geslingerd kan worden en Google nog altijd de grootste zoekmachine is wereldwijd, komt daar ook een stukje verantwoordelijkheid bij kijken om de correctheid van de zoekresultaten te bewaken.

Dit brengt ons meteen bij het belang van YMYL. “Your Money or Your Life” is geen lichtzinnige term van Google. Het gaat om het type informatie dat gevolgen kan hebben voor het leven, de gezondheid of het financiële welzijn van de gebruiker. Kortom, onderwerpen waarbij een fout antwoord op je vraag zeer ernstige gevolgen kan hebben. De zoekmachine-gigant heeft op dit vlak stappen gezet, met als doel om ervoor te zorgen dat de informatie die wordt gepresenteerd op de eerste pagina van extra hoge kwaliteit is.

Waarom is dit belangrijk?

Als jouw website zich richt op één van de YMYL-thema’s, zal je al snel merken dat het een stuk lastiger is om goede posities met SEO te scoren in de zoekresultaten. Toch is het mogelijk! In deze blog laten we je zien waar de mogelijke gaten liggen in je strategie, en hoe je hier het beste op in springt.

De Algoritmen Achter YMYL

Het algoritme van Google is een bijzonder complex beest, en wordt voortdurend doorontwikkeld. Voor YMYL-content werd daar sinds september 2019 nog een laagje bovenop geplaatst, namelijk een extra kritische blik op de ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (EEAT) van je website en de auteurs die er voor schrijven.

Als een website bijvoorbeeld gezondheidsadviezen geeft, wordt er gekeken naar de kwalificaties van de auteurs en de bronnen die worden gebruikt. Is je auteur ergens afgestudeerd? Hebben ze ooit iets wetenschappelijks gepubliceerd? Google legt verbanden in zijn database en analyseert of de informatie afkomstig is van medische professionals of gerenommeerde gezondheidsorganisaties. Daarbij ziet het graag dat die mensen elders op het web al hoog aangeschreven staan.

Financiële adviezen en informatie worden op dezelfde manier behandeld. Als een website financiële planning bespreekt, wil Google controleren of de auteurs ervaring hebben in financiën en of de informatie gebaseerd is op solide financiële principes.

EEAT (Expertise, Experience, Authority, Trust)

Om te bepalen in hoeverre jij verstand van zaken hebt op een onderwerp, wordt gekeken naar drie onderdelen: Expertise, Experience, Autoriteit en Betrouwbaarheid (EAT). Wanneer je content zich richt op een YMYL-onderwerp, zal je beter ranken wanneer je deze zaken kunt verwerken in je website:

1. Ervaring

De “E” van “Experience” in het EEAT-model staat voor de ervaring die een contentmaker heeft met betrekking tot het onderwerp waarover zij informatie verstrekken. Deze dimensie beoordeelt hoe de persoonlijke of professionele ervaring van de auteur bijdraagt aan de diepgang, nauwkeurigheid en relevantie van de content. In tegenstelling tot “Expertise”, die zich richt op formele kwalificaties en kennis, gaat “Experience” meer over de praktische toepassing en het persoonlijke begrip van een onderwerp.

  • Versterk theoretische punten met praktijkvoorbeelden uit je eigen ervaring. Dit helpt lezers de real-world toepassing van je advies of informatie te zien.
  • Als je over een bepaald onderwerp schrijft, probeer dan bewijs van je ervaring te tonen. Dit kan variëren van foto’s en video’s tot getuigenissen en aanbevelingen.
  • Deel wat je hebt geleerd door je ervaringen, inclusief fouten en hoe je daarvan geleerd hebt. Dit kan je betrouwbaarheid als bron verhogen.
  • Wees Specifiek. Algemene claims over ervaring zijn minder overtuigend dan specifieke voorbeelden die illustreren hoe je ervaring relevant is voor de content die je creëert.

EEAT

2. Expertise

Met expertise doelen we er op dat de auteur(s) van jouw stuk content weten waar ze over praten. Dat wordt door Google beoordeeld door te kijken naar de kwaliteit van je informatie, en door na te gaan of er andere betrouwbare websites zijn waar iets staat van je auteur. Je kunt jouw expertise met de volgende actiepunten gaan vergroten:

  • Laat je kwalificaties zien. Link bijvoorbeeld uit naar de LinkedIn-pagina van de auteur, of naar een artikel van de betreffende persoon in een gerenommeerde publicatie.
  • Zorg dat oude content continu geupdate wordt met nieuwe inzichten. Informatie veroudert namelijk snel, vooral op het gebied van gezondheid, financiën en wetgeving. 
  • Vraag je copywriter om dezelfde naam te gebruiken in zijn of haar content elders op het web. Zo kan Google zien dat je al meer hebt geschreven over dit onderwerp.
  • Gebruik vakjargon (zoals een expert dat waarschijnlijk ook zou doen!)
  • Wees transparant over je bronnen. Door uit te linken naar andere (wetenschappelijke) naslagwerken, laat je aan Google zien dat je gedegen onderzoek hebt verricht om de informatie correct te krijgen.

3. Autoriteit

De website autoriteit kan je zien als een stukje erkenning dat je moet verdienen in jouw branche. Dit is niet iets wat je zomaar krijgt, je zult het moeten opbouwen in de loop der tijd. Google heeft hoofdzakelijk twee manieren om autoriteit door te meten, namelijk door te kijken naar het backlinkprofiel van je domein, en de hoeveelheid en kwaliteit van de content die je hebt over een onderwerp. Hier een aantal manieren om autoriteit op te bouwen:

  • Plaats blogs en links op relevante websites. Schrijf je een artikel over de beste hypotheek? Dan werkt het in je voordeel wanneer jij linkjes krijgt van andere websites die over finance gaan. Relevantie is dus een belangrijke factor; hoe meer relevante links jij krijgt, hoe meer je zal worden beschouwd als een toonaangevende website in je niche.
  • Zorg voor een uitgebreide contentstrategie waarin je meerdere aspecten van een onderwerp belicht. Link meerdere gerelateerde stukken content ook aan elkaar, om te laten zien dat jij volledig bent in je informatievoorziening.
  • Werk aan je naamsbekendheid. Maak bijvoorbeeld social accounts als je die nog niet hebt, en gebruik ze om belangrijke informatie te delen. Je kunt ook bijdragen aan artikelen op andere websites (gast-blogs)
  • Praat met je community – Communiceer met je bezoekers, beantwoord hun vragen, en solliciteer actief naar feedback. Dit kan je meteen helpen bij het identificeren en corrigeren van eventuele onnauwkeurigheden in je content.

4. Betrouwbaarheid

Hier draait het voornamelijk om de kwaliteit van jouw dienstverlening. Om een betrouwbare bron van informatie te zijn dien je de technische kant namelijk ook netjes op orde te houden. Daarbij kan je denken aan de volgende zaken:

  • Een goede UX. Een fijne website draagt bij aan een professionele en betrouwbare uitstraling. Dat doe je met duidelijke menu-structuur en gebruiksvriendelijke navigatie.
  • Techniek op orde. Zorg dat je website snel laadt, beveiligd is met een SSL-certificaat, en geparkeerd staat bij een betrouwbare hosting-partij. Langdurige downtime wordt gezien als een signaal van onbetrouwbaarheid. Ook gebroken links dien je regelmatig aan te pakken.
  • Check of je contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn, bijvoorbeeld op een About Us pagina. Je kunt deze het beste ook markeren met structured-data.

Zorg daarnaast ook dat je de juiste juridische informatie op je website hebt, zoals je privacy en cookie reglement.

aan de slag

Als je een website hebt moet je altijd bewust blijven van de verantwoordelijkheid die gepaard gaat met het verstrekken van informatie, met name wanneer die direct van invloed is op het welzijn van mensen.

Door aandacht te besteden aan de genoemde zaken zal je website niet alleen beter presteren, maar kunnen we ook bijdragen aan een betrouwbaar en informatief online ecosysteem, waar YMYL-content waardevol wordt beschouwd en het vertrouwen van gebruikers behoudt.

Meer blogs

  • Slim en efficiënt: zo bespaar je als ondernemer tijd

    Als ondernemer is tijd goud waard; in deze blog ontdek je slimme strategieën en tools om tijd te besparen en je bedrijf te boosten, van automatisering tot uitbesteding.
    Lees Meer
  • Welk CMS is de beste keuze voor jouw bedrijf?

    Ontdek het ideale Content Management Systeem voor jouw onderneming: een grondige vergelijking van Magento, Shopify, Lightspeed en WordPress.
    Lees Meer
  • Zó schrijf je productteksten die verkopen

    Een goede productbeschrijving is cruciaal voor zowel verkopen als vindbaarheid. Leer je hoe je goede productteksten schrijft.
    Lees Meer
  • De kracht van e-mail personalisatie

    E-mail is een krachtige tool, maar inboxen lopen snel vol. Om op te vallen, is het essentieel om je doelgroep met persoonlijke berichten aan te spreken.
    Lees Meer
  • iDeal vernieuwt: Ontdek de mogelijkheden

    iDeal introduceert nieuwe betaaloplossingen, waaronder iDeal Profielen, Snel Bestellen, Snel Betalen en in3, om het betaalproces te optimaliseren en in te spelen op veranderend consumentengedrag.
    Lees Meer
  • Webwinkel keurmerken: Nuttig of overbodig?

    In de wereld van online winkelen is vertrouwen van onschatbare waarde. Webwinkel keurmerken kunnen het vertrouwen verhogen. Maar in de huidige tijd rijst de vraag: zijn deze keurmerken nog nodig of zijn ze overbodig geworden?
    Lees Meer
  • Server-side Tagging: de optie voor cookieless websites

    Ontdek de voordelen van server-side tagging voor een snellere, veiligere en compliant dataverzameling in het cookieless tijdperk. Verbeter gebruikerservaring en optimaliseer je online strategieën met deze geavanceerde techniek.
    Lees Meer
  • Social Media als zoekmachine: zo zet je social SEO in

    Zijn sociale media de zoekmachines van de toekomst? Leer hoe je TikTok, Instagram en Pinterest inzet met SEO-tactieken. Met praktische tips om je zichtbaarheid te vergroten door het gebruik van zoekwoorden en trends.
    Lees Meer
  • In-house marketeer of bureau? De beste keuze voor jouw bedrijf

    Je onderneming is klaar voor groei en het is tijd om je marketingstrategie te versterken. Ga je voor een marketingbureau, personeel of beide? We zetten alle voordelen voor je op een rijtje.
    Lees Meer
  • E-mailmarketing trends in 2024

    E-mailmarketing blijft een sleutelrol spelen voor marketeers, waarbij het essentieel is om de nieuwste trends te volgen voor succes in 2024.
    Lees Meer
  • Nieuwe gigantische stap in AI: OpenAI Sora

    OpenAI Sora is een baanbrekende AI-tool voor videocontentcreatie die creativiteit en innovatie bevordert, met nadruk op het belang van ethisch gebruik om de toekomst van contentcreatie vorm te geven.
    Lees Meer
  • Wat is de Digital Markets Act (DMA)?

    De Digital Markets Act (DMA) is een wetsvoorstel van de Europese Unie dat gericht is op het reguleren van de digitale markt. Welk invloed heeft dit op ondernemers en wat kun je verwachten?
    Lees Meer
  • Consent Mode: Alles wat je moet weten

    Privacy wordt steeds crucialer in online marketing en e-commerce, met actieve betrokkenheid van de Europese Commissie. Google heeft daarom Consent Mode ontwikkeld. In dit artikel vertellen we je wat je moet weten over dit belangrijke privacy-instrument.
    Lees Meer
  • Wat is Hreflang en waarom is deze belangrijk?

    Leer alles over hreflang: essentieel voor meertalige websites en internationale SEO. Ontdek hoe hreflang-tags je helpen de juiste content aan de juiste gebruikers te tonen, de gebruikerservaring verbeteren en problemen met dubbele content voorkomen.
    Lees Meer
  • Wat is YMYL en waarom is deze belangrijk voor SEO?

    Ontdek het belang van YMYL ("Your Money or Your Life") in het tijdperk van digitale informatie. Leer hoe Google's inzet voor kwaliteit bijdraagt aan betrouwbare zoekresultaten, essentieel voor beslissingen die impact hebben op leven, gezondheid en financiën.
    Lees Meer
  • Nieuwe privacystandaarden in online adverteren: bereid je voor op consent mode V2

    Privacy wordt steeds crucialer in online marketing en e-commerce, met actieve betrokkenheid van de Europese Commissie. Google heeft daarom Consent Mode ontwikkeld. In dit artikel vertellen we je wat je moet weten over dit belangrijke privacy-instrument.
    Lees Meer
  • Wat zijn canonicals en hoe gebruik je ze?

    Canonicals zijn cruciaal voor SEO om dubbele content te beheren en de zichtbaarheid op de SERP te verbeteren. Leer in deze blog hoe je canonicals effectief gebruikt!
    Lees Meer
  • Breng de user journey in kaart met Google Tag Manager

    Google Tag Manager is een essentiële tool voor website-eigenaren en marketeers om de gebruikersreis (user journey) in kaart te brengen en te analyseren. Maar wat kun je meten? Wij leggen het je uit.
    Lees Meer
  • De do’s en don’ts van e-mailmarketing

    Wat moet je vooral wel en wat ook niet doen als het gaat om e-mailmarketing? Wij leggen het je uit in dit artikel!
    Lees Meer
  • SEO voor beginners

    SEO is van essentieel belang voor bedrijven die online succes willen behalen en in zichtbaarheid willen groeien. In dit artikel bieden we stapsgewijze begeleiding voor nieuwkomers.
    Lees Meer
  • Hoe maak je effectief gebruik van een contentkalender?

    Wil je jouw doelgroep aanspreken met content? Maak effectief gebruik van een contentkalender met deze tips.
    Lees Meer
  • De impact van Artificial Intelligence op online marketing

    Artificial Intelligence (AI) heeft veel impact op online marketing, met tools als Chat-GPT die de contentcreatie versnellen en verbeteren, maar het brengt ook uitdagingen zoals de noodzaak van nauwkeurige controle van AI-gegenereerde informatie.
    Lees Meer
  • Artificial Intelligence voor ondernemers: een snelcursus

    Hoe zet je AI in voor jouw onderneming? Leer over de historie, de exponentiële groei sinds 2020 en praktische toepassingen: van geautomatiseerde klantenservice tot marketing en supply chain optimalisatie. Ontdek hoe AI jouw MKB-bedrijf kan transformeren.
    Lees Meer
  • Quick wins binnen jouw Google Ads account

    Weet je soms niet waar je moet beginnen met optimaliseren binnen jouw Google Ads account? Wij helpen je graag verder. Deze quick wins moet jij weten!
    Lees Meer
  • Dé Social Media Trends voor 2024

    Welke trends zullen de boventoon voeren op social media in 2024? Kijk met ons mee in de glazen bol en wees je concurrentie een stap voor.
    Lees Meer
  • Google Search’s SERP feature: Discussions and forums

    De nieuwe SERP feature van Google die zich richt op ervaringen, meningen en advies
    Lees Meer
  • Zo begin je met kwalitatieve SEO content schrijven (EEAT en Google Search’s helpful content)

    Ontdek de kern van SEO voor websites, waarbij Google kwalitatieve content beoordeelt op basis van EEAT-principes. Leer hoe hoe je als ondernemer kunt inspelen op de vraag naar relevante en nuttige content.
    Lees Meer
  • Slimme strategieën, briljante resultaten: hoe brainstorms het spel veranderen

    E-commerce heeft het digitale landschap volledig veranderd. Met de voortdurende groei van het internet en bijna elk bedrijf dat strijdt om aandacht, is het een ware uitdaging om op te vallen.
    Lees Meer
  • Ontdek de kracht van Adobe Commerce Magento

     Voorheen bekend als Magento Commerce, biedt dit krachtige e-commerceplatform je de mogelijkheid om naadloos je online winkel op te zetten, te beheren en op te schalen.
    Lees Meer
  • Zo voorkom je geldverspilling in Google Ads

    Geldverspilling in Google Ads kan worden voorkomen door een goed doordachte strategie te volgen en de prestaties van je advertentiecampagnes regelmatig (het liefst dagelijks) te monitoren en optimaliseren.
    Lees Meer
  • Waarom gebruik maken van een CSS partner voor je campagnes

    Een onderwerp dat voor veel ondernemers interessant is: het gebruik van een CSS partner bij het adverteren via Google Ads. In dit blogpost leggen we uit wat een CSS partner is, wat de voordelen zijn en waarom je zou moeten overwegen om er een in te schakelen. Benieuwd? Lees dan snel verder!
    Lees Meer
  • 7 voordelen van Hyvä theme voor een Magento webshop

    Hyvä, het Finse woord voor uitstekend, is een open-source e-commerceplatform dat op het Magento platform is gebouwd. Het is specifiek ontworpen om snelle en responsieve webwinkels te leveren. Waarom zou je voor Hyvä kiezen? Hieronder ontdek je enkele unieke voordelen.
    Lees Meer
  • Detailhandel & groothandels onder druk

    Veel ondernemers hebben tijdens de coronapandemie gebruik gemaakt van het uitstel van betaling dat de belastingdienst bood. Binnen deze regeling zou vanaf oktober 2022 gestart moeten worden met het terugbetalen van de 20 miljard aan belastingachterstand. Wij zijn op zoek gegaan naar mogelijkheden om, ondanks sterk gestegen kostenstructuren, toch op kansen in te kunnen blijven spelen.
    Lees Meer
  • Hoe Google omgaat met multilingual zoekopdrachten

    Over de hele wereld worden er veel talen gesproken. Deze talen kun je ook instellen in je browser, in je Google account, op je website en waar dit maar relevant is. Maar heb je je weleens afgevraagd hoe Google dit dan aan elkaar matcht? Want we spreken vaak meerdere talen, zoeken in meerdere talen, hebben misschien onze browser op engels staan, en zoeken vervolgens in het Nederlands. Hoe gaat Google hier mee om?
    Lees Meer
  • Koppel Search Console aan Merchant Center om groeimogelijkheden te ontdekken

    Een nieuwe functie in Google Search Console! Je kunt vanaf deze maand Google Search Console koppelen aan je Google Merchant Center. Hiermee kun je beter je productaanbod beheren.
    Lees Meer
  • Het Complete SEO Woordenboek: Een Gids voor Beginners

    Ben je ooit in de war geraakt door de vele afkortingen die worden gebruikt in de wereld van Search Engine Optimization (SEO)? Maak je geen zorgen! Wij leggen het je uit in dit artikel.
    Lees Meer
  • Dé marketingfunnel voor SEO content

    In de wereld van Search Engine Optimization (afgekort: SEO) en content marketing zie je soms door de bomen het bos niet meer. Met allerlei pagina’s waar je teksten op kwijt kan, is het goed om onderscheid te maken in het doel van de teksten en zoekwoorden. Om het je gemakkelijker te maken hebben we SEO content uitgesplitst in een marketingfunnel.
    Lees Meer
  • 5 tips voor leadgeneratie

    Zoek jij naar een effectieve manier om nieuwe leads te bereiken? Dan ben je vast niet de enige. Veel marketeers hebben een leadgeneratie strategie, maar deze werkt niet altijd even goed. Toch zijn er manieren om steeds weer nieuwe leads te bereiken. Daarom 5 tips waarmee jij de leadgeneratie strategie voor jouw bedrijf kan gaan optimaliseren.
    Lees Meer
  • Onderzoek naar Google Analytics nadert afronding

    Het onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) naar Google Analytics nadert zijn einde, waarbij de focus ligt op wettelijke verplichtingen rondom dataverwerking. Er was eerder bezorgdheid over het privacyvriendelijk instellen van Google Analytics, maar met het EU-US Data Privacy Framework is dit bezwaar verminderd. De uitkomst van het onderzoek kan invloed hebben op het gebruik van Google Analytics.
    Lees Meer
  • Unieke vs duplicate content test

    In de SEO wereld is duplicate content altijd al een groot onderwerp geweest. Hoe erg is het als je duplicate content gebruikt? Is het slecht voor je SEO? Hoe uniek is uniek? Allemaal vragen die de afgelopen jaren de revue gepasseerd zijn. Wij maken zelf als bureau content altijd uniek. We schrijven kwalitatieve artikelen, maar is dat het wel waard? Om daar achter te komen zijn wij altijd op zoek naar cases, tests over unieke en duplicate content. En we kwamen een pareltje tegen op LinkedIn.
    Lees Meer
  • Channable Roadmap Q3 & Q4

    Onmisbaar voor SEA is de feedoptimalisatietool Channable. Met Channable kun je je productfeed zo optimaliseren voor bijvoorbeeld Google Shopping, dat je beter gevonden wordt, dat je CTR stijgt en dat je gemiddelde cpc lager wordt. Niet alleen voor Google Shopping en je Performance Max campagnes, ook andere kanalen zoals Microsoft Ads, Vergelijk, Facebook, Pinterest etc.
    Lees Meer
  • Search Generative Experience

    De opkomst van Google's 'featured snippets' markeerde een belangrijke stap in het beantwoorden van zoekvragen zonder dat er op een link geklikt hoefde te worden. Met de recente introductie van de door AI aangedreven Search Generative Experience wordt deze ontwikkeling nog verder uitgebreid. De impact op SEO is aanzienlijk. Om bovenaan te blijven staan, is het essentieel om gebruik te maken van jouw unieke menselijke kwaliteiten.
    Lees Meer
  • 4 manieren om videomarketing in te zetten

    Het staat tegenwoordig bij elke content marketeer wel in het woordenboek: Videomarketing. Maar videomarketing is nog altijd een breed begrip met verschillende invalshoeken. Want wat voor video moet het zijn en via welke kanalen ga je de video verspreiden? Voordat we verder op deze vragen ingaan is het belangrijk om de “Waarom”-vraag te beantwoorden.
    Lees Meer
  • Zo zet je je contentmarketing succesvol in

    Wat is het nut van contentmarketing en waarom zou je het moeten gebruiken? Om deze vragen goed te kunnen beantwoorden zullen we eerst inzoomen op wat contentmarketing precies inhoudt.
    Lees Meer
  • Gids om te beginnen met Pinterest

    Je vraagt je vast af: ‘’Waarom zou ik Pinterest aanmaken? Ik heb al een Facebook én een Instagram pagina!’’ Nou, ruim 3.5 miljoen mensen in Nederland hebben een Pinterest account, waarvan 717.000 leden de app of site dagelijks openen. Dit zijn een hoop potentiële klanten die jij kunt bereiken.Maar hoe kan jij Pinterest gebruiken om jouw business goals te realiseren? Lees verder om erachter te komen.
    Lees Meer
  • Hoe kun je remarketing inzetten

    Wist je dat voor de meeste websites er vaak nog geen 2% van de bezoekers over gaat tot aankoop? Maar betekent het dan dat je niets hebt aan de overige 98% van de bezoekers? Om het meeste uit al je bezoekers te halen raden wij iedereen aan om te starten met remarketing. Maar wat is het precies?
    Lees Meer
  • Maak je website mobiel vriendelijker

    Tegenwoordig is alles ‘mobile first’. Consumenten doen steeds meer onderzoek online en kopen ook vaker online. Vroeger was dit natuurlijk andersom. Veel bedrijven hebben zich nog niet aangepast aan een goed werkende mobiele website. Lees in dit artikel hoe jij je website mobiel vriendelijker kan maken.
    Lees Meer
  • Quick wins in webdesign

    Je hebt websites in alle vormen, kleuren en maten. Goed werkende websites, maar ook slecht presterende websites. Sommige websites zijn zelfs zo onaantrekkelijk dat je er net zo snel weer af bent als dat je er op bent gekomen. Dit is zonde, want middels ‘quick wins’ kun je de website al een stuk betrouwbaarder en toegankelijker laten overkomen op de bezoeker, waardoor hij/zij langer op de site zal blijven en dit ten goede komt van je conversies. Maar wat zijn deze quick wins en hoe pas ik ze toe?
    Lees Meer
  • Dit is wat werkt op LinkedIn

    Groeien op social media is wat ieder bedrijf wel zou willen. Er is veel informatie te vinden over het groeien op bijvoorbeeld Instagram. Om informatie te vinden over het groeien op LinkedIn moet je wat harder zoeken. Gelukkig helpen wij je verder met wat helpt en wat niet. Waarom LinkedIn inzetten? Omdat het groeien op LinkedIn zeer interessant is als je wilt groeien op een professioneel platform. We duiken nu dieper in de stof dus lees vooral verder.
    Lees Meer
  • Op deze manieren zijn jouw social media kanalen on point

    Ben je benieuwd wat social media voor jouw business kan doen? Onze specialisten willen graag met jou meedenken om het beste uit je social media kanalen te halen.
    Lees Meer
  • De 9 beste gratis SEO tools

    Is jouw website moeilijk vindbaar op Google en weet je niet waar dit door komt? Gebruik dan deze 9 GRATIS SEO tools. Om jouw website beter vindbaar te maken raden wij je aan om gebruik te maken van SEO tools.
    Lees Meer
  • 5 manieren waardoor mensen jouw content onthouden

    Hoe beter de content aansluit bij de vragen van jouw klanten, hoe eerder jouw content gevonden wordt. Maar, hoe zorg je er nu voor dat mensen je content ook onthouden?
    Lees Meer
  • 5 tips om met video jouw omzet te verhogen

    Hoe helpen video’s jouw bedrijf om meer omzet te maken? Een vraag die vele bedrijven stellen. Met behulp van video’s krijg jij als bedrijf sneller de aandacht van de consument
    Lees Meer
  • 5 triggers waardoor mensen je content zullen delen

    Interactie met je content is erg belangrijk. Je wil dat mensen je content liken, op je content reageren en het liefst willen we dat mensen je content delen! Maar hoe kan je mensen nu triggeren om content van jou te delen? We lichten 5 triggers toe waardoor mensen je content eerder zullen delen.
    Lees Meer
  • Top 8 website fouten

    Wij hebben voor jou de top 8 website fouten die gemakkelijk op te lossen zijn op een rijtje gezet. Ga met ons mee met alle learnings voor jouw website!
    Lees Meer
  • 10 meest gemaakte fouten in Instagram Shopping

    Instagram Shopping kan een groot voordeel opleveren voor je webshop, maar je moet wel weten wat je beter niet kan doen of hoe je dit kan vermijden. In deze blog vertellen we je de 10 meest gemaakte fouten.
    Lees Meer
  • 9 nieuwe features en tools voor shoppen op Google

    Op het jaarlijkse Search On event van Google zijn er 9 nieuwe manieren aangekondigd die het shopping via Google een stuk makkelijker gaan maken. Voor ons als adverteerders is dat enorm interessant, want nieuwe manieren, betekent nieuwe mogelijkheden!
    Lees Meer
  • Broken links, zo ga je ermee om

    Heel simpel gezegd zijn broken links koppelingen naar webpagina’s die niet werken. Wanneer je terecht komt op een 404 pagina heb je te maken met een gebroken koppeling. Je komt hierop terecht door op een link te klikken waarvan de pagina niet (meer) bestaat.
    Lees Meer
  • Succesvol reviews verzamelen

    Vertrouwen is voor klanten heel belangrijk en online reviews bouwen vertrouwen op!Er zijn drie verschillende soorten reviews: bedrijfsreviews, productreviews en locatiereviews. Maar hoe ga je te werk?
    Lees Meer
  • 3 onbekende tips voor je Google bedrijfsprofiel

    Je Google My Business account is een belangrijk onderdeel van je online website. Je kunt hier namelijk alle info aan toevoegen die voor je klant belangrijk is. Openingstijden, diensten, contactgegevens, adres, en ook foto’s, nieuwsberichten en aanbiedingen.
    Lees Meer
  • 16 easy fixes om jouw website te optimaliseren

    Wij hebben voor jou de top 16 website fouten die gemakkelijk op te lossen zijn op een rijtje gezet. Ga met ons mee met alle learnings voor jouw website!
    Lees Meer
  • 10 tips om je Instagram post te boosten

    Beginnen met Instagram kan overweldigend zijn, er zijn enorm veel manieren om te posten. In deze blog delen we 10 creatieve manieren om je Instagram posts te boosten.
    Lees Meer
  • De beginnerstips voor Google Looker Studio

    Google Looker Studio is een tool van Google om gemakkelijk rapportages te maken. De tool is gratis en je verbindt gemakkelijk andere belangrijk Google kanalen aan je rapportage zoals Google Search Console, Google Ads en Google Analytics
    Lees Meer
  • SEO in 2023

    We zijn alweer in 2023 beland! Om deze reden hebben wij voor jou onderzocht wat de SEO trends in 2023 zullen zijn. Zo weet jij wat jij kan verwachten van Google in 2023. Wij hebben deze trends voor jou overzichtelijk op een rijtje gezet. Lees verder voor alle SEO trends in 2023.
    Lees Meer
  • De detailhandel groeit weer

    Deze week publiceerde het CBS nieuwe omzetcijfers in de detailhandel. Na een duidelijke dip in maart en april, vond een duidelijke correctie plaats. Nu hoeven wij niemand uit te leggen wat ervoor gezorgd heeft dat winkeliers het enorm zwaar hebben gehad. Gelukkig zien we dat de winkelverkopen weer aantrekken, en dat er zelfs meer omzet is gegenereerd dan in dezelfde periode in 2019
    Lees Meer
  • Google Analytics 4

    Waarschijnlijk heb je er al wat over gehoord: GA4. GA4 heeft veel nieuwe opties en features. In deze blog vertellen wij van Webelephant de veranderingen van GA4 ten opzichte van Universal Analytics en de nieuwe functionaliteiten die in GA4 zijn toegevoegd.
    Lees Meer
  • Waarom Social Media

    Videomarketing is simpel gezegd: video’s als middel inzetten om je merk, product, of dienst te promoten en te vermarkten op de markt. Videomarketing kun je doen via je eigen kanalen zoals je website, maar ook via andere kanalen zoals social media, zoekmachines en natuurlijk Youtube.
    Lees Meer
  • Wat is een SSL certificaat?

    Videomarketing is simpel gezegd: video’s als middel inzetten om je merk, product, of dienst te promoten en te vermarkten op de markt. Videomarketing kun je doen via je eigen kanalen zoals je website, maar ook via andere kanalen zoals social media, zoekmachines en natuurlijk Youtube.
    Lees Meer
  • E-mailmarketing wetgeving

    Als webshop verstuur je nogal wat mails. Je hebt de orderbevestiging, de order update, de verzendbevestiging, eventueel nog een losse mail over productinformatie, en de review mail. Naast deze “standaard” mails, heb je misschien ook wel een nieuwsbrief. En automatische mailings na het bestellen van bepaalde producten, of op verjaardagen een kortingsmail. Maar wat mag nu eigenlijk nog, en wat mag zeker niet meer?
    Lees Meer
  • Wat is ransomware?

    Wellicht heb je de term ransomware wel eens voorbij horen komen, maar heb je geen idee wat het betekent. Misschien is je webshop de dupe geworden van ransomware en ben je op dit artikel terecht gekomen in de hoop een oplossing te vinden voor de ontstane problemen. Hieronder zullen we uitleggen wat het is, welke vormen er bestaan en wat je ertegen kunt doen.
    Lees Meer
  • A/B testen, zo werkt het en dit kan je ermee bereiken

    Wil je conversies genereren, ervoor zorgen dat mensen meer doorklikken naar andere pagina’s of dat bezoekers meer tijd doorbrengen op je website? Dit kan je bereiken door het optimaliseren van je website. Het optimaliseren van een website kan op meerdere manieren. Een van de manieren is door een methode die ‘A/B testen’ heet. Hieronder lees je hoe je een A/B-test kan opzetten en waarom het voor jouw website interessant kan zijn
    Lees Meer
  • Waarom LinkedIn inzetten als mediakanaal

    Iedereen weet dat LinkedIn het belangrijkste zakelijke platform is. In tegenstelling tot een Facebook of Instagram is LinkedIn specifiek gefocust op het bedrijfsleven en netwerken. Daarentegen werkt LinkedIn hetzelfde als social media platform als Instagram en Facebook. Het kan veel tijd kosten om jouw bedrijf herkenbaar te maken op LinkedIn, daarom snappen wij dat je je afvraagt of het waard is om op LinkedIn moet zijn. In dit artikel gaan wij uitleggen waarom LinkedIn ook voor jou relevant is.
    Lees Meer
  • Gratis adverteren in Google Shopping

    Het stond al even op de planning, maar nu is het er ook echt. De gratis ‘Google shopping listings’ het Google Shopping tab waar producten getoond worden. Doordat de hele wereld geraakt is door covid-19 zorgen bedrijven ervoor dat ze beter zichtbaar worden online. Hierbij helpt Google een handje. Door het mogelijk te maken om je producten gratis in Google shopping te tonen. Hoe dit precies in zijn werk gaat leggen we je hieronder uit.
    Lees Meer
  • Tag Manager en Analytics 4 instellen met Shopify Basic

    Het stond al even op de planning, maar nu is het er ook echt. De gratis ‘Google shopping listings’ het Google Shopping tab waar producten getoond worden. Doordat de hele wereld geraakt is door covid-19 zorgen bedrijven ervoor dat ze beter zichtbaar worden online. Hierbij helpt Google een handje. Door het mogelijk te maken om je producten gratis in Google shopping te tonen. Hoe dit precies in zijn werk gaat leggen we je hieronder uit.
    Lees Meer
  • Hoe zet je affiliatemarketing in voor je merk

    Affiliate marketing is een marketingstrategie die vlucht heeft genomen door sociale media zoals Instagram en TikTok. Het aan de man brengen van je product of merk via iemand anders noemen we affiliatemarketing.
    Lees Meer
  • Overstappen naar Magento 2

    De ondersteuning van Magento 1 vanuit Adobe® is per 30 juni 2020 gestopt. Voor veel ondernemers wordt de noodzaak om over te stappen nu pas duidelijk. Ontwikkelaars en marketeers zijn echter al jaren bezig met de overstap naar Magento 2 en wat hierbij komt kijken. Dit zijn de belangrijkste redenen om de stap te maken.
    Lees Meer
  • Het belang van goede Meta gegevens

    De meta titel en meta omschrijving zijn een belangrijk onderdeel van jouw SEO strategie. Schrijf je een sterke en aantrekkelijke meta, dan verbeter jij jouw score in Google en verhoog je hiermee jouw vindbaarheid. Dus pak even een lekkere kop thee of een bakje koffie en ga er maar eens voor zitten.
    Lees Meer
  • Herhaalaankopen stimuleren met emailmarketing

    Merk je dat veel klanten slechts eenmalig een aankoop doen op je website? Dan kan het stimuleren van herhaalaankopen zeer nuttig zijn. Door het stimuleren van herhaalaankopen kan de omzet binnen je organisatie stijgen. Maar hoe kan dit gerealiseerd worden? Het antwoord op deze vraag is ‘emailmarketing’. Emailmarketing heeft enorm veel mogelijkheden en voordelen. Je kunt je (eenmalige) klanten er fantastich goed mee ’terughalen’.
    Lees Meer
  • Adverteren op Facebook

    Iedereen heeft wel eens een Facebook advertentie voorbij zien komen of gehoord over Facebook advertenties. Sinds 2007 is het mogelijk om via Facebook for Business te adverteren op Facebook. Wellicht heb je zelf weleens overwogen om gebruik te maken van Facebook Ads. Het enige wat je tegenhoudt is de onwetendheid over Facebook Ads en alle mogelijkheden die het met zich mee brengt. Daar zal verandering in komen.
    Lees Meer
  • Dit kun je zelf doen voor een snellere website

    Wist je dat een langzame website een belangrijke factor speelt in de hoeveelheid conversies die jij binnenhaalt? De laadsnelheid is namelijk een onderdeel in het algoritme van Google. Wanneer je website een lage laadsnelheid heeft, zal deze minder hoog scoren in Google dan jouw concurrent die wel een snelle website heeft! Laadsnelheid is vaak ook een belangrijke factor als er sprake is van een hoog bouncepercentage.
    Lees Meer
  • Pinterest: doe ook mee!

    Pinterest is op dit moment een grote inhaalslag aan het maken op het gebied van online marketing. Waar eerst vooral Facebook en Instagram werden gebruikt als social-mediakanalen, is ook Pinterest een interessant platform geworden. Heb jij er wel eens over nagedacht om Pinterest op een zakelijke manier in te zetten voor je bedrijf?
    Lees Meer
  • Bol zakelijk

    We zorgen ervoor dat de informatie over de producten van jouw site simpel naar Bol.com zakelijk wordt overgezet en je ook via Bol.com verkopen kan realiseren bij je doelgroep. Een meer technische uitleg over Bol.com zakelijk? Lees dan verder.
    Lees Meer
  • Fullservice ecommerce

    Een e-commerce bureau (of agency) die full service aanbiedt, neemt zowel marketing als development voor zijn rekening. Of het nu gaat om concept development, content creatie, technische webshop en website realisatie of het behalen van online doelstellingen: Webelephant werkt als e-commerce bureau met u samen om tot het beste resultaat te komen.
    Lees Meer
  • Magento vs. Shopware

    Momenteel schieten de E-commerce winkels als paddenstoelen uit de grond met dagelijks nieuwe aanbieders. Een dergelijke webshop beginnen is de laatste jaren een stuk makkelijker geworden dankzij platformen als Magento, WooCommerce en Shopware. In dit artikel gaan wij verder in op het gebruik van Magento vs. Shopware.
    Lees Meer
  • Concept development

    Een webshop beginnen is een spannende, maar leuke uitdaging. Tegenwoordig is een webshop beginnen makkelijker dan ooit en hier wordt dan ook veelvuldig gebruik van gemaakt. Onze marketingspecialisten helpen jou bij je conceptontwikkeling.
    Lees Meer
  • Zo krijg jij je bezoekers weer terug, maak gebruik van retargeting

    Met retargeting target je gebruikers die al eerder met je organisatie in aanraking zijn geweest. Hierin kun je zelf kiezen welke bezoekers je retarget, bijvoorbeeld degenen die geen aankoop hebben gedaan, of die een bepaalde pagina hebben bezocht.
    Lees Meer
  • Beste SEO tools

    SEO tools besparen je veel tijd en laat zien wat beter moet op je website. SEO tools maken heel wat mogelijk, zoals de populariteit laten zien van een aantal zoekwoorden. Je doet er uiteraard goed aan om deze woorden over te nemen in jouw teksten, alleen het blijft wel belangrijk of de zoekwoorden relevant genoeg zijn voor jouw website.
    Lees Meer
  • Zo zet je interactieve e-mails in

    We hebben er tegenwoordig allemaal mee te maken; interactieve e-mails. Maar wat zijn interactieve e-mails nou
    Lees Meer
  • De voordelen van carrousel advertenties op Facebook

    Een carrousel advertentie kan bestaan uit minimaal twee en maximaal tien afbeeldingen of video’s. Deze worden vervolgens in een dynamische carrousel geplaatst. Een carrousel advertentie kan interessant zijn voor bedrijven die meerdere producten willen laten zien in een advertentie.
    Lees Meer
  • Slimme biedstrategie in Google Ads

    Met de nieuwe slimme biedstrategieën in Google Ads kan je in jouw campagnes de conversiewaarde maximaliseren.
    Lees Meer
  • Google Ads inzetten van automatische biedstrategieën

    Waar je voorheen binnen Google Ads je eigen biedingen per klik (CPC) bepaalde, is het tegenwoordig mogelijk om je biedingen door Google zelf te laten bepalen. Zo zijn er verschillende automatische biedstrategieën mogelijk, afhankelijk van welke doelstelling jij hebt bij je Google Ads campagne.
    Lees Meer
  • Hoe kun je je kwaliteitsscore verbeteren

    De kwaliteitsscore wordt over het algemeen als richtlijn gebruikt om zo te bepalen of de advertenties van een adverteerder relevant en nuttig zijn. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe relevanter en nuttiger Google de advertentie vindt.
    Lees Meer
  • Linkbuilden

    SEO is veelomvattend. Het doel is om zichtbaar te zijn in de (Google) zoekresultaten, en daar spelen verschillende factoren in mee. Maar misschien wel de meest besproken tactiek is linkbuilding. Maar wat is dat nu precies? En hoe doe je dat? En waarom eigenlijk?
    Lees Meer
  • Adverteren op Instagram

    Het adverteren op Instagram is voor iedereen toegankelijk, het enige waarom je misschien niet adverteert, is door de kennis die je mist. Daar gaan we eens verandering in brengen, lees daarom snel verder!
    Lees Meer
  • Marketplaces: Hoe succesvol in te zetten

    In deze blog maken we aan de hand van 5 stappen duidelijk hoe je marketplaces succesvol kunt inzetten, zodat je een nog groter bereik hebt.
    Lees Meer
  • Hierom moet je verkopen op Amazon

    Lees Meer
  • Amazon gids om te starten

    Je hebt vast van de lancering gehoord. Amazon heeft sinds 2020 de Nederlandse markt betreden. Amazon is een Amerikaans bedrijf en de grootste webwinkel ter wereld. Het is tevens het grootste bedrijf ter wereld.
    Lees Meer
  • Update in search console report voor het oplossen van foutmeldingen

    Goed nieuws! Google Search Console heeft een nieuwe versie van het site-vitaliteits rapport gelanceerd, wat het nu makkelijker maakt om foutmeldingen op te lossen.
    Lees Meer
  • Many featured snippets in de Google zoekresultaten

    De nieuwe ‘many’-snippets zijn nog in de testfase, dus de kans is zeer klein dat je het zelf al tegenkomt. Maar zodra we hier meer info over krijgen, zullen we je zeker een update sturen!
    Lees Meer
  • Hoe en wanneer gebruik je noindex, nofollow

    In deze blog lees jij waarom je bepaalde pagina’s juist zou moeten weren, en gaan we in op de begrippen noindex en nofollow. Ook leggen we je uit hoe je dit in zijn.
    Lees Meer
  • Nieuwe winkelfuncties in Pinterest

    Pinterest Shopping bestaat al een tijd, maar Pinterest is altijd bezig met het verbeteren van de ervaring voor zowel bedrijven als consumenten. Pinterest heeft nu nieuwe shopping-functies toegevoegd die errrrg de moeite waard zijn om eens te bekijken
    Lees Meer
  • Meer volgers en bereik op Instagram

    Martijn heeft ondervonden dat het groeien op Instagram niet lastig is, zo lang je maar de juiste informatie hebt. Deze informatie geven we je in dit blog. Begin vandaag nog met het groeien op Instagram.
    Lees Meer
  • Social media trends 2022

    Dit jaar zijn er net als vorig jaar weer vele trends gaande op het gebied van Social Media, maar welke trends zijn interessant? En welke trends zijn er allemaal? We neme u graag mee in de wereld van Social Media.
    Lees Meer
  • Nieuw de Performance Max campagnes van Google Ads

    Afgelopen jaren heeft Google zich steeds meer gefocust op het continu ontwikkelen van Google Ads aan de hand van machine learning, ook wel het Google-algoritme
    Lees Meer
  • TikTok advertising: Wat zijn Dynamic Showcase Ads DSA

    Dynamic Showcase Ads (DSA) van TikTok zijn op maat gemaakte videoadvertenties. Ze worden gemaakt op basis van een advertentiesjabloon, die gevuld is met productinformatie uit een catalogus.
    Lees Meer
  • Wat is een 301-redirect en waarvoor gebruik je ze

    U heeft het vast weleens meegemaakt, u bezoekt een website die u per direct naar een andere website doorstuurt. Op dat moment bent u doorgestuurd door een 301 redirect en er zijn een aantal redenen waarom deze ingezet kan worden.
    Lees Meer
  • UTM codes uitgelegd

    UTM of Urchin Tracking Module codes zijn stukjes tekst die aan het einde van je URL’s worden toegevoegd. Deze UTM codes tracken waar je website verkeer vandaan komt. Hierdoor staan UTM codes ook bekend als tracking tags.
    Lees Meer
  • Hoe kun je crawler traps voorkomen

    Het kan weleens voorkomen dat er een crawler-trap aanwezig is op uw website. Het is verstandig om deze crawler-trap zo snel mogelijk te verhelpen. Om dit te verhelpen is het natuurlijk wel handig dat u weet wat een crawler-trap precies is.
    Lees Meer
  • Wat is link juice?

    Link juice is de een term afkomstig uit de SEO-wereld. Link Juice staat voor de waarde of ook wel de kracht die aan de website wordt gegeven via links vanuit interne en externe bronnen.
    Lees Meer

CONTACTFORMULIER

Benieuwd waar kansen liggen voor jouw organisatie? Neem contact op via onderstaand formulier.

Door het versturen van dit formulier geef ik akkoord dat mijn gegevens door WebElephant verwerkt mogen worden.

Neem direct contact op

076 886 73 77