INTERACTIEVE E-MAILS
We hebben er tegenwoordig allemaal mee te maken; interactieve e-mails. Maar wat zijn interactieve e-mails nou? Het woord zegt het eigenlijk, de interactieve e-mails zijn e-mails waarbij de ontvanger overgaat tot interactie. Dit kan onder andere op verschillende manier zoals: een GIFje, illustratie, een quiz, gepersonaliseerde rekenmachine of een afteltimer, er zijn genoeg verschillende manieren om interactie te zoeken met de consument of klant.
WAAROM GEBRUIK MAKEN VAN INTERACTIEVE E-MAILS?
Allereerst zorgen interactieve elementen ervoor dat e-mails visueel aantrekkelijk zijn, maar de interactieve elementen kunnen ervoor zorgen dat je conversie omhoog gaat. Door de interactieve e-mails wordt de aandacht getrokken van de consument, en bovendien valt je e-mail gewoon snel op tussen de andere e-mails die ontvangen worden.
WANNEER GEBRUIK MAKEN VAN INTERACTIEVE E-MAILS?
-
- Als er nieuwe producten in het assortiment zitten
Waarom zou je hierover praten als je dit ook kan laten zien. Je klanten/consumenten hebben er nu gelijk een beeld bij. Je kunt hiervoor een simpel Gifje gebruiken, zo wordt de consument ook sneller enthousiast over de producten. - Als er iets groots staat gebeuren
Denk hierbij aan een evenement of een grote sales die er aan komt. Hiervoor zijn interactieve elementen erg geschikt. Een Gifje is weer een geweldig voorbeeld, hierdoor wordt de aandacht snel getrokken en leest de consument ook het bericht dat verstuurd wordt. - Statistieken verbeteren
Soms heb je niks te vertellen/ te promoten bij de consument, maar je wil je statistieken verbeteren. Misschien is je CTR erg laag en je wil deze omhoog krijgen. Je wilt je consument dat hij gaat deelnemen, dan komen interactieve elementen goed van pas.
- Als er nieuwe producten in het assortiment zitten
HOE MAAK JE INTERACTIEVE E-MAILS?
Er zijn heel veel mogelijkheden om interactiviteit toe te passen in e-mails.
-
- Maak gebruik van een Call To Action (CTR) button. Dit is een button waarop geklikt kan worden, door hierop te klikken word je doorverwezen naar de website. Dit is één van de eenvoudigste manieren voor meer interactie.
- Een beoordelingselement, laat klanten zeggen wat ze van je e-mail vinden. Zo kom je er achter wat ze belangrijk vinden. Dit kan je in een bepaalde periode doen en dan over een bepaalde tijd weer. Zo kan je zien of de e-mails qua inhoud en klantvriendelijkheid vooruit zijn gegaan.
- Het hamburgermenu, het is niet wat je denkt… . Door het hamburgermenu toe te passen, behoud je waardevolle schermruimte wanneer de mail geopend wordt op je mobiel. Zo geef je de ontvanger de mogelijkheid om eenvoudig te navigeren in de e-mail.
- Gifjes. Mensen zijn gevoelig voor bewegend beeld. De ontvanger scant de mail en als men een bewegend beeld ziet, dan gaan ze automatisch lezen wat er staat. Op deze manier heb je de consument waar je wilt hebben.
- Een carrousel. De carrousel trekt aandacht net zoals een Gifje, met een carrousel kan men meerdere foto’s in één keer laten zien. De e-mail hoeft daarom ook niet lang te zijn en kan zo compact blijven.
- Games in de e-mail. De games zorgt voor meer lol en interactiviteit in de e-mails. Het is een effectieve manier om de aandacht te trekken. Voorbeelden hiervan zijn: een quiz, een rad om aan te draaien, er zijn genoeg mogelijkheden.
- Voeg toe aan winkelmand/add to cart. Geef de consument de mogelijkheid om secties te maken, voordat ze doorklikken naar de website om te bestellen. In dit geval zorg je er voor dat de inhoud van de pagina’s al duidelijk naar voren komt in de e-mails.
Zoals je hebt kunnen lezen zijn er genoeg mogelijkheden voor interactieve e-mails. Wil je ervoor zorgen dat je CTR gaat verhoogt of dat je conversie omhoog gaat, gebruik dan interactieve elementen in je e-mail!
Vraag ons om advies