Cases
Verbunt Verlinden x Webelephant
Digitale pioniers in wijnverkoop
Webshop
Verbunt Verlinden
Services
Full service
Verbunt Verlinden brengt topwijnen van de allerbeste wijnhuizen naar Nederland. Al vroeg zagen ze de mogelijkheden van het internet en durfden ze wijn, een product dat je vooral moet beleven, online aan te bieden.
Het begon met een webshop voor één wijnhuis, inmiddels verkopen ze duizenden wijnflessen, een shop-in-shop-ervaring voor 8 wijnhuizen én een B2B-platform dat een eeuwenoude markt al op z’n kop zette toen de term e-commerce nog nauwelijks bestond.
Vernieuwer in
traditionele markt
Toen e-commerce net begon, waren veel verkopers sceptisch. Want ‘wijn moet je proeven voordat je het koopt.’ Wij wisten echter dat e-commerce de wijnbranche zou veranderen, en samen met Verbunt Verlinden besloten we de stap te zetten en hebben we het vertrouwen gekregen om onze impact te laten zien. Bestellingen vanuit retailers komen nu gestroomlijnd binnen en het bestelproces is geautomatiseerd. Bovendien biedt het een nieuw verkoopkanaal voor consumenten. Wat als je in een restaurant een heerlijke wijn ontdekt, maar deze nergens zelf kunt bestellen?
Met deze visie ontstond de webshop van topwijnhuis Salentein. Dit was aanvankelijk vooral bedoeld om de bekendheid, zichtbaarheid en vindbaarheid onder consumenten te vergroten. Niet veel later werd de webshop winstgevend en volgden nog zeven webshops voor andere wijnhuizen. Nu zijn deze webshops samengekomen tot de e-slijterij van vandaag, waar maandelijks duizenden wijnliefhebbers hun weg naartoe vinden voor advies en inspiratie en natuurlijk de beste wijn: Wijnkring.nl.
Innovatie inzetten om tijd te winnen
Het beheren van één platform voor alle wijnen en acht shop-in-shop wijnhuizen, brengt een completere shopervaring en maakt de weg vrij voor nieuwe cross- en upsellkansen. Bovendien zorgt dit voor enorm veel efficiëntie in content- en voorraadbeheer. De automatische piloot versoepelt het bestelproces enorm, vermindert de ruimte voor menselijke fouten en creëert tijd voor bijvoorbeeld contentcreatie en relatiemanagement.
Sinds dag één zoeken we hoe digitale middelen bijdragen aan tijdwinst in websitebeheer, voorraadbeheer en voor de buitendienst. Via het B2B-platform van Verbunt Verlinden kunnen retailers snel nieuwe wijn bestellen zonder tussenkomst van een verkoper. Lokale slijterijen kunnen hun eigen e-slijterij opzetten, gekoppeld aan het e-commerceplatform van Verbunt Verlinden.
E-commerce meets marketing
Waar techniek is, moet continu geïnnoveerd worden. Het rendement uit online kanalen wordt bovendien steeds groter, waardoor e-commerce en marketing steeds dichter bij elkaar komen. Een webshop zorgt niet alleen voor tijdwinst in de backoffice, maar moet ook bijdragen aan het behalen van je marketingdoelstellingen.
Met de bouw van een nieuw Magento 2-platform hebben we dan ook direct een aantal slimme optimalisaties doorgevoerd die het beheer enorm versimpelen. Zo kan de online vindbaarheid voor honderden pagina’s in één klik worden verbeterd door content en metadata in bulk aan te passen. Door marketing automation in te zetten bieden we data-driven aanbevelingen en gepersonaliseerd advies om het aantal cross- en upsells te verhogen.
SEO, SEA & Affiliate
Wijnkring.nl is full funnel aanwezig. We zorgen voor topposities in Google door productpagina’s en andere relevante content te optimaliseren op vindbaarheid. Met advertenties op Google en via affiliate-platformen boosten we de sales-cijfers ook via andere kanalen. Zowel on-site als in onze advertenties en campagnes experimenteren we continu om het resultaat te verbeteren. Dat doen we puur data-driven, zoals met heatmaps, site-statistieken en inzichten die we halen uit andere projecten.
De ene wijndrinker is de andere niet. De gepersonaliseerde suggesties die op de website worden vertoond voeren we ook door in e-mail marketing. Nieuwsbriefleden ontvangen gepersonaliseerde aanbiedingen en spraakmakende achtergrondverhalen over de wijnen die ze hebben gekocht. Deze data biedt ons ook enorm veel inzichten in het koopgedrag en dus de behoefte van de consument.
Samenwerking als oude wijn
Al sinds jaar en dag zijn wij voor Verbunt Verlinden de digitale partner die online sales een boost geeft, maar ook zoekt naar hoe een webshop aan de achterkant extra tijd kan opleveren. Bijvoorbeeld door zoveel mogelijk dozen van zes te verkopen in plaats van losse flessen, en hoe we digitale middelen kunnen opzetten om hun sales-team nog verder te ontzorgen. Inmiddels kennen we hun markt door en door, de communicatielijnen zijn kort en efficiënt. Een samenwerking als oude wijn: het wordt alleen maar beter.